September: Optimisterna fler än dysterkvistarna

Fondspararna gör fortsatt fondbyten på en hög nivå, 1,8 per konto i september. Det visar statistik från 540 000 fondkonton hos Avanza.

”Efter en dyster sommar sken börssolen över Sverige i september. Börsen steg 4 procent och spararna väljer Sverigefonder igen. En liten överraskning är intåget Brasilienfonder och en rad tillväxtfonder. Alla är däremot inte övertygade utan var fjärde köp går till mer försiktiga företagsobligationsfonder”, säger Claes Hemberg, sparekonom Avanza.

Under september är spararna tillbaka och flödena har ökat tre gånger jämfört med sommarmånaderna, vilket liknar tidigare hösthandel.

Mest köpta Mest sålda
Företagsobligationsfonder Hedgefonder
Sverige Baltikumfonder
Teknikfonder Blandfonder
Obligationsfonder Korta Räntefonder
Brasilienfonder Indienfonder
Källa: 540 000 fondkonton hos Avanza.

”Tal om räntehöjningar och geopolitisk oro avskräcker inte och i sparandet märks ännu ingen broms, utan snarare mer gaspedal. En av fyra sparare väljer Sverigefonder. En av tio väljer teknikfonder”, säger Hemberg.

Ett nytt köp är Brasilienfonderna. Det har vi inte sett på många år.

”Brasilien är månadens bubblare. Efter en stökig period med fallande oljepris och djupgående korruption, har råvarupriser stigit något och Brasilienfonder haft en mycket stark utveckling senaste månaden,” säger Hemberg.

Svenska sparare har även fått upp ögonen för fler tillväxtmarknader.

”Tillväxtfonder ser ut att komma tillbaka från frysboxen. Slår vi ihop tillväxtmarknader, Asien, Latinamerika och Östeuropa, når dessa bronsplats på köptoppen. Indien säljer vi däremot, efter att fonderna är upp nära 150 procent senaste 4 åren”, säger Hemberg

Spararna säljer samtidigt hedgefonder. För få fonder har levererat. Hedgefonder ser väldigt olika ut, men har gett i genomsnitt negativ avkastning på 0,34 procent i år.

”Ränteläget gör det svårt för hedgefonder och räntefonder, vilket spararna upptäckt. Hedgefonder är dessutom ofta svåra att förstå och avgifterna är höga. Närmaste åren är det antagligen bara företagsobligationer som har möjlighet att ge någon jämnare tillväxt.” säger Hemberg.

Fondhandel privatpersoner

September2017  Augusti

Förändring
månad %