Vanliga sparare erbjuds riktig förvaltning

Avanza Bank öppnar för aktiv förvaltning av sparkapital från 100 kr. Priset är låga 0,25 procent. Avanza Bank startar med sju portföljer och kommer att inom kort att utöka med ytterligare två. ”För första gången får alla privatpersoner tillgång till riktig förvaltning och dessutom direkt insyn i förvaltarens affärer och varje byte redovisas dagen efter”, säger Glenn Wigren, chef förvaltningen hos Avanza Bank.

Spararna får även del av förvaltarnas personliga kommentarer varje månad. Avanza Bank kommer dessutom öppna direktsända nätdiskussioner med förvaltarna. För de sparare som vill ha stöd att förvalta sina fonder kan de nu erhålla en förvaltning med fem olika inriktningar. Avgiften kommer här vara låga 0,25 procent och minsta insättningen är 100 kronor. "Detta kan spararna jämföra med avgifterna för fond-i-fonder på cirka 1 procent. Fondförvaltningen utförs av bland andra Jesper Strandberg, fondanalytiker Placera Nu, och Sven Hagströmer, ordförande Avanza Bank. För aktie- förmögenhetsförvaltning har det fram till idag krävts 2-10 miljoner kronor. Nu sänker Avanza Bank minimikravet till 150 000 kronor. Förvaltarna som är med från start är Carlsson och Ålandsbanken. Carlsson deltar med en medelriskportfölj. Ålandsbanken deltar med en aktieportfölj. Priset är 0,79-1,50 procent per år. Inga depåavgifter tillkommer.

Avanza är en digital plattform för sparande och investeringar som grundades 1999. Moderbolaget Avanza Bank Holding AB (publ.) är noterat på Stockholmsbörsen. Avanzas kundlöfte är att du som kund ska få mer pengar över till dig själv än hos andra banker eller pensionsbolag. Tjänsterna inkluderar bland annat sparande i aktier, fonder, sparkonton samt ett starkt pensionserbjudande. Avanza har över 650 000 kunder med mer än 250 mdr SEK i totalt sparkapital. Det motsvarar 3,5 procent av den svenska sparmarknaden. Avanza är störst sett till antalet transaktioner på Stockholmsbörsen bland svenska banker. Avanza har de senaste sju åren vunnit SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) utmärkelse "Årets nöjdaste sparkunder". För mer information besök: https://www.avanza.se/ir.