• Aviator/

Accent Equity delägare i ny nordisk flygservicekoncern – Aviator Airport Alliance bildas med bas i Sverige och Norge

Report this content

​Investeringsfonden Accent Equity 2008 blir delägare i en ny konstellation av nordiska företag i flygservicebranschen. I den nya koncernen som får namnet Aviator Airport Alliance ingår svenska Nordic Aero samt de norska företagen Røros Flyservice och Norport Ground Handling. Accent Equity 2008 blir ägare till 50% av bolaget medan grundarna av de tre ingående bolagen samt företagsledningen äger resterande 50%. Den nya koncernen har en omsättning på en miljard kronor och 1250 medarbetare.

Marknaden för flygservice är vital för flygbolagen och består av olika typer av marktjänster med fokus på den civila flygfarten. Tjänsterna består av all slags service till flygbolagen från det ett flygplan har landat tills det åter är i luften. Det gäller tjänster som biljetthantering, incheckning, bagagehantering, ombordstigning, vikt- och balansberäkning, avisning samt exteriör tvätt av flygplan. Världsmarknaden för dessa tjänster uppgår till drygt 300 miljarder kronor.

De tre bolag som initialt ingår i koncernen är baserade i Sverige och Norge men har även verksamhet i Danmark och Finland. Bolagen kommer även fortsättningsvis att agera under sina nuvarande varumärken men med vissa gemensamma funktioner under det gemensamma varumärket Aviator Airport Alliance. Accent Equity har som mål att tillsammans med övriga ägare bygga upp en stark oberoende europeisk flygserviceaktör.

– Det här är en växande bransch där flygbolagen i ökande grad vill köpa in tjänsterna, säger Niklas Sloutski, VD på Accent Equity Partners, som är rådgivare åt Accent Equity 2008. Grundarna till de tre ingående bolagen har alla skapat starka enheter som nu kan växa ytterligare på gemensam grund. Vi planerar för stark tillväxt såväl genom organisk tillväxt på nya marknader som genom förvärv och utökning av tjänsteinnehållet.

Den nya flygservicekoncernen får initialt en omsättning på knappt en miljard kronor och har kunder bland en majoritet av de i Norden aktiva flygbolagen. Verksamheten bedrivs på ett 20-tal flygplatser i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bland kunderna finns Air Baltic, Air France, Amapola, British Airways (BA), Finnair, KLM/AF, Malmö Aviation, NextJet, Norwegian Air Shuttle, Ryanair, Qatar Airways, Skyways och Thomas Cook.

Jan Brunstedt, Nordic Aero:

– För att kunna utveckla Nordic Aero i en konkurrensutsatt bransch, där kunden förväntar sig en hög kvalitet till ett konkurrenskraftigt pris, har jag en längre tid arbetat för en konsolidering av de ledande Ground Handling-bolagen. Det är därför jag med glädje och entusiasm ser fram emot samarbetet i Aviator Airport Alliance samt att få vara en del av en spännande utveckling i framtiden.

Harald Horn, Norport handling:

– Detta ger oss en fantastisk plattform för samarbete och tillförsäkrar våra kunder hög kvalitet och likartade tjänster i hela Norden. Vårt samarbete kommer att göra oss starkare och därmed bidra till utveckling även för våra duktiga medarbetare.

Arve Engen, Røros Flyservice:

– Förutom ökad finansiell styrka kommer detta samarbete starkt bidra till att säkra arbetstillfällen och ge nuvarande och tillkommande kunder ett geografiskt utvidgat och bredare tjänsteutbud.

Arctos Mergers & Acquisitions var rådgivare åt Nordic Aero och Saga Corporate Finance var rådgivare åt Røros Flyservice samt Norport Handling.

För ytterligare information, v g kontakta:

Bernt Lindberg, Accent Equity Partners, 076 816 11 09 eller bernt.lindberg@accentequity.se

Jan Brunstedt, Nordic Aero, 08 585 542 20 eller jan.brunstedt@nordicaero.se

Harald Horn, Norport Handling, +47 98 29 85 00 eller harald@norporthandling.com

Arve Engen, Røros Flyservice, +47 91 17 79 36 eller arve.engen@roros-flyservice.no

Accent, som grundades 1994, är en av pionjärerna bland riskkapitalbolagen i Norden. Sedan starten har Accents fonder investerat i 55 företag och avyttrat 43 av dessa. Accent har varit rådgivare åt sex fonder med ett förvaltat kapital som överstiger 10 miljarder kronor. Accents mål är att portföljbolagen skall utvecklas till nordiska, europeiska eller globala aktörer via varaktiga förbättringar av bolagens verksamhet och strategiska positioner. Accent är baserat i Stockholm och har ett femtontal medarbetare med såväl industriell som finansiell kompetens. Dessutom har Accent i sitt nätverk ett stort antal industriella rådgivare. www.accentequity.se

Taggar: