Sverige behåller sin position bland världens mest innovativa länder

Sverige är tillsammans med Schweiz, Storbritannien, Holland och USA kvar bland världens fem mest innovativa länder, enligt Global Innovation Index 2015. Sverige behåller sin tredje plats samtidigt som Schweiz behåller sin plats som nummer ett och Storbritannien är fortsatt tvåa.

Indexet bygger på 79 olika indikatorer som mäter ländernas innovationskapacitet och mätbara resultat.

I huvudsak är de länder som hamnar på de 25 första platserna samma som under tidigare år, det vill säga länder med goda och stabila ekonomier, vilket visar att det är svårt för nya länder att på allvar utmana inom innovation.

Även när det gäller innovationskvalitet, mätt som universitetens resultat, vetenskapliga artiklars räckvidd samt nya internationella patentansökningar, sticker de stora länderna och ekonomierna ut. USA och Storbritannien dominerar, till stor del tack var sina universitet av yppersta världsklass. Tätt efter dem följer Japan, Tyskland och Schweiz. Tre länder som kontinuerligt förbättrar sin innovationskvalitet är Kina, Brasilien och Indien, med Kina som det land som utvecklas allra snabbast.

Detta är den 8:e upplagan av Global Innovation Index som WIPO (World Intellectual Property Organization) tar fram i samarbete med Cornell University och INSEAD.

Hela rapporten finns på följande länk: http://www.wipo.int/pressroom/en/articles/2015/article_0010.html

För mer information kontakta gärna vd Magnus Hallin, Awapatent på 040 – 98 51 00.

Awapatent är ett ledande konsultföretag inom immaterialrätt med verksamhet i Europa och Asien (AWA Asia).

Våra kunder är innovationsintensiva företag – allt från startups till världens mest kända varumärken och patentportföljer. Vi hjälper dem att skapa affärer av sina idéer och innovationer. Vårt arbete belönas regelbundet med nationella och internationella utmärkelser.

Våra 170 patentkonsulter, jurister och immaterialrättsexperter har djup kompetens inom patentfrågor, design- och varumärkesskydd, marknadsrätt, tvister, avtal och riskanalyser.

Awapatent grundades 1897 och har i dag 300 medarbetare på 16 kontor i Sverige, Danmark, Tyskland och Kina.