NovAx delägare i DesignTorget

NovAx delägare i DesignTorget Jerry Hellström, Designtorgets grundare, säljer sina aktier till NovAx. NovAx blir därmed ägare till 47 % av kapital och röster i DesignTorget AB. Övriga ägare är John Hamberg (47 %) samt VD Lars Forsman (6 %). " Det har varit en oerhört spännande tid. Från ett försöksprojekt för Kulturhuset i Stockholm vid förra lågkonjunkturen för tio år sedan till en affärsrörelse med sex butiker och 60 anställda idag. Tack vare ett bra samarbete med John Hamberg som tidigt blev delägare i bolaget, all lojal och entusiastisk personal, bra relation till designers och designskolor, och inte minst till media har projektet lyckats långt över förväntan. Men så länge som tio år har jag aldrig haft ett jobb förut så det är hög tid att gå vidare." säger Jerry Hellström. "När Jerry beslutade sig för att sälja sina aktier var det naturligt för oss att söka en ny delägare. Det har varit av största vikt att hitta en ägare som förstår vår verksamhet och som delar vår inställning till hur verksamheten skall bedrivas. I NovAx får vi en långsiktig ägare som har kompetens och erfarenhet inom detaljhandel och konsumentvaror", säger John Hamberg. "DesignTorget har en unik och väl fungerande affärsmodell och har lyckats expandera med bibehållen lönsamhet. Dessutom är varumärket väl förankrat hos såväl konsumenter som leverantörer. Vi är glada över att bli delägare och hoppas att vi kan bidra till en fortsatt framgångsrik utveckling för DesignTorget", säger Jan Carl Adelswärd, VD och NovAx representant i DesignTorgets styrelse. - - - - - - - - - - - - - - - DesignTorget AB Designtorget grundades 1993. Affärsidén är att erbjuda en marknadsplats för designers och därigenom skapa ett unikt och omväxlande sortiment. Sortimentet utgörs av bruksföremål huvudsakligen med inriktning på heminredning, möbler, glas och porslin. Designtorget driver idag sex butiker, varav fyra i Stockholm. Omsättningen 2002 uppgick till 60 mkr och rörelseresultatet till dryga 3 mkr. För mer information, se www.designtorget.se NovAx AB NovAx investerar i och utvecklar mindre bolag inom konsumentnära handel och tjänster med hög tillväxtpotential. NovAx målsättning är att skapa värden genom ett långsiktigt och aktivt ägarskap. Utöver investeringen i DesignTorget är NovAx delägare i följande bolag; Bevakningstjänst, Lancelot Asset Management, Retail and Brands (noterat på Stockholmsbörsen) och We. NovAx är ett dotterbolag till Axel Johnson AB. För information om Axel Johnson se www.axeljohnson.se - - - - - - - - - - - - - - - - För ytterligare information; Lars Forsman, VD DesignTorget, 0705/881499 John Hamberg, 070/6264053 Jerry Hellström, 0709/185695 Jan Carl Adelswärd, VD NovAx, 0708/767168 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/03/20030703BIT00020/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/03/20030703BIT00020/wkr0002.pdf