NovAx förvärvar 40 procent i svenskt designföretag

NovAx förvärvar 40 procent i svenskt designföretag NovAx, Axel Johnson Gruppens affärsområde för riskkapital, har slutit avtal om förvärv av 40 procent av kapitalet i det svenska designföretaget Avancée AB genom en riktad nyemission. NovAx gör därmed sin första investering sedan bildandet i augusti. Jan Carl Adelswärd, ansvarig för NovAx, kommer att ingå i Avancées styrelse. Avancée AB designar, marknadsför och säljer svenska möbler och designprodukter på den nordamerikanska marknaden under varumärket Swedish Blonde. Ann Milläng grundade Avancée 1996 och utsågs 1998 av Almi till Årets Företagare. Avancées dotterbolag Swedish Blonde Inc. har på kort tid och med begränsad marknadsföring byggt upp en ansenlig kundbas i Nordamerika genom lanseringen av en gustavianskinspirerad möbelserie. På sikt ska ett helt livsstilskoncept baserat på skandinavisk design och heminredning utvecklas. Orderingången uppgår för närvarande till cirka 80 000 dollar per månad och bolaget förväntas omsätta över en miljon dollar under 1998. NovAx investerar i mindre, konsumentnära tillväxtföretag inom tjänste- och handelssektorn, som nått en kommersiell fas. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1998/10/27/20000712BIT00320/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1998/10/27/20000712BIT00320/bit0002.pdf