Axfood återkallar vattenflaska med kylrör

Report this content

Axfood återkallar vattenflaska med kylrör av plast som säljs utan innehåll. En plastdetalj kan lossna, vilket innebär kvävningsrisk för små barn. Som en försiktighetsåtgärd dras produkten tillbaka.

Det är ventilen till pipen som är för lätt att dra loss. Det finns därför risk att små barn kan dra loss pipen med tänderna och få den i halsen. Det har inte kommit in några rapporter om att något barn kommit till skada.

Produkterna kan ha sålts i Willys, Hemköps, Tempos och PrisXtras butiker runt om i landet. De berörda produkterna är stoppade och kan inte passera butikernas kassa.

Kunder som köpt produkterna uppmanas att antingen lämna tillbaka dem i butiken där de köpts eller kontakta Axfoods Konsumentkontakt på tel 0771 - 87 67 70 eller konsument@axfood.se.

För ytterligare information, kontakta:

Ingmar Kroon, presschef Axfood, 070- 289 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 252. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.