Axfood Närlivs leverantör till Pressbyrån och 7-Eleven

I går, den 26 augusti, undertecknade Axfood Närlivs AB avtal med AB Svenska Pressbyrån och Scandinavian Convenience Sweden AB som driver kedjorna Pressbyrån och 7-Eleven i Sverige. Från och med 1 januari 2005 kommer Axfood Närlivs att leverera kiosk- och dagligvaror till Pressbyrån och 7-Eleven.

Axfood Närlivs blir från och med 2005 huvudleverantör av kolonialvaror (konfektyr och specerier med mera) och kylda och frysta varor till Pressbyråns över 320 butiker och 7-Elevens 75 butiker. Avtalet löper under hela 2005 och rör leveranser för sammanlagt omkring 300 miljoner kronor per år. Varorna kommer att plockas på Axfood Närlivs lager och spridas via Axfood Närlivs distributionsorganisation.

Axfood Närlivs är en öppen partihandel vars affärsidé är att erbjuda ett komplett system av varor, marknadskoncept och support för servicehandeln. Företaget hade 2003 omkring 750 anställda och en omsättning på 4 779 miljoner kronor.

– Vi är mycket glada över att ha fått förtroendet att leverera till Pressbyrån och 7-Eleven, säger Benny Hast, vd för Axfood Närlivs. De är både marknadsledande inom sina segment och välkända varumärken som uppskattas av kunderna. Presssbyrån och 7-Eleven kännetecknas av hög kvalitet. Det blir stimulerande för oss att bli deras nya huvudleverantör!

– Axfood vann upphandlingen i konkurrens med flera andra, säger Johannes Sangnes som är vd för AB Svenska Pressbyrån. Vi valde Axfood för att de hade det mest konkurrenskraftiga erbjudandet. Axfood blir grossist och distributör till våra butiker i hela Sverige.