• Axfood/

Axfood stödjer ny handlingsplan – svenskmärkning en väg ut ur mjölkkrisen

Axfood stödjer den svenska branschgemensamma handlingsplanen för att komma tillrätta med den svenska mjölkkrisen som presenteras för landsbygdsminister Sven-Erik Bucht i Rosenbad i dag.

Livsmedelsverkets stora konsumentundersökning från 2014 visar att av alla tänkbara märkningar så är svenskmärkning viktigast - om konsumenten själv får välja.

En branschgemensam svenskmärkning vore därför ett stort steg framåt.

All vår Garantmjölk (Axfoods eget varumärke) kommer redan från svenska gårdar och mejerier, säger Axfoods vd Anders Strålman i en kommentar till handlingsplanen som presenteras i dag.

Också för Garants övriga mejeriprodukter går utvecklingen mot allt mer svensk råvara.

Mjölkproduktionen är på många vis ryggraden i svenskt jordbruk. För Axfood, som enbart verkar på svenska marknaden, är svenska mjölkproduktion och dess många mervärden värda att slå vakt om.

Vi tror och hoppas att handlingsplanen kan stärka konkurrenskraften för svenska mjölkproducenter, säger Anders Strålman.

För ytterligare information:
Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, 0702-89 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet egenägda butiker uppgår till 257. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan, men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Grossistförsäljning mot företag drivs genom Axfood Närlivs och egenägda kedjan Axfood Snabbgross. Partihandeln drivs genom Axfood Sverige. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.