Carl Stenbeck ny chef för strategi och affärsutveckling på Axfood

Carl Stenbeck, 38, blir ny chef för strategi och affärsutveckling på Axfood och kommer också att ingå i företagsledningen. Han kommer närmast från H&M där han haft rollen som Global Head of Digital Development för H&M-varumärket.

Carl Stenbeck har varit på H&M i sju år och har under den tiden jobbat med såväl butik- som digital utveckling, bland annat med att utveckla e-handeln i nya länder. Innan dess jobbade han som managementkonsult i fem år. Han är född och uppväxt i Örebro och utbildad såväl civilingenjör som civilekonom från Chalmers respektive Handels i Göteborg.

Carl Stenbeck ser med stor energi och entusiasm fram mot sitt nya jobb och att bli en del av Axfood vars företagskultur och värderingar han starkt delar.

–  Livsmedelsbranschen befinner sig i ett mycket spännande skede där nya teknologier skapar utvecklingsmöjligheter, samtidigt som fokus på hållbar utveckling ständigt ökar. Axfood har genom sin breda portfölj av varumärken en mycket stark position på marknaden. Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med mina nya kollegor fortsätta att driva arbetet med strategi- och affärsutveckling inom företaget, säger Carl Stenbeck.

Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, är nöjd och glad över rekryteringen av Carl Stenbeck vars breda erfarenhet från strategi och affärsutveckling inom detaljhandeln kommer att bli till stor nytta för koncernens fortsatta resa med att utveckla Axfood varumärken med nya framgångar.

–  Carls bakgrund från såväl Boston Consulting Group som H&M kommer vara till stor nytta när vi nu fortsätter att utveckla Axfoods matkoncept i en allt mer digital värld där kombinationen av butik och e-handel kommer stå i fokus, säger Klas Balkow.

Carl Stenbeck börjar sin nya tjänst under våren, dock senast den 3 juli. Han efterträder Anders Quist som går i pension.

Fakta:
Namn: Carl Stenbeck. Ålder: 38. Familj: Gift med Charlotte, barnen Victor, 5, och Oscar, 3 år. Bor: Bromma, Stockholm. Fritidsintressen: Friluftsliv med skärgård och skidåkning. Äter helst: Skaldjur.

För ytterligare information kontakta:

Axfoods pressavdelning, telefon 0702-89 89 83                                                                     .

Detta pressmeddelande lämnades för offentliggörande den 10 januari 2018, klockan 12:00 (CET).

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Mat som är bra och hållbar. Kedjorna Willys och Hemköp ingår, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är också ägare till mat.se, Middagsfrid samt delägare i Urban Deli och Eurocash. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se