Ekströms blir Billhälls

Axfood köper Ekströms butikskedja Ekströms blir Billhälls Axfood köper Ekströms tre butiker i Alingsås, Göteborg och Kungsbacka. Alla tre butikerna kommer att konverteras om till Billhälls. - Den här affären ligger helt i linje med Axfoods strategi att utöka antalet helägda butiker, säger Mats Jansson, VD, Axfood AB. Axfoods styrelse godkände köpet under fredagens ordinarie styrelsemöte och övertagandet av butikerna sker i början av november. Ekströms tre butiker kommer att konverteras till Billhälls och därmed ingå i Hemköpskedjan där Billhälls övriga nio butiker redan ingår. - Ekströms butiker passar mycket bra in i Billhällskedjan som är ett starkt varumärke i Göteborg med omnejd, säger Stefan Olsson, VD, Billhälls. Med den här utökningen av butiker möjliggör vi för ännu fler kunder att ta del av ett mycket framgångsrikt koncept - hög kvalitet till bra priser. Butikerna som omprofileras till Billhälls i januari 2002 omsätter tillsammans 350 miljoner kronor och finns på Hagaplan i Alingsås, Selma Lagerlöf Torg på Hisingen och på Kungsmässan i Kungsbacka. För ytterligare information, kontakta: Stefan Olsson, VD, Billhälls, tel 031-748 11 00, 0708-37 88 41 Ronnie Wångdahl, VD, Ekströms, tel 0709-96 90 92 Kenneth Wall, Presschef Axfood, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Se också: www.billhalls.se, www.axfood.se [REMOVED GRAPHICS] Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken som Hemköp, Willys, HP, Spar, Vivo och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 8600. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00740/bit0002.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00740/bit0002.pdf