Garants mejeriprodukter: 100 % svenska

Report this content

Mjölk från Garant var först ut att märkas med den nya ursprungsmärkningen Från Sverige som kom för drygt ett år sedan.

Snart nås en ny milstolpe: Samtliga mejerivaror från Garant innehåller enbart svenska råvaror.

Det började med mjölken. Sedan flyttade Garant hem produktionen av hushållsost till Sverige, följt av créme fraiche, kvarg och svenskt smör.

På mindre än ett år har Garant gått från att hälften av sortimentet i mejerihyllan hos Axfoods kedjor som Willys och Hemköp är svenskt till dagens i stort sett 100 % med enbart svensk råvara.

– Vad vi nu lagt till är att även säkerställa att såväl vispgrädde, matgrädde, gräddfil som hela vårt laktosfria sortiment är gjord med svensk råvara, säger Fredrik Heribertson, kategoriområdeschef för mejeri på Axfood.

Vad som återstår är att göra om två mindre produkter i sortimentet. Det ska vara gjort någon gång efter sommaren. Då är målet 100 % nått.

– Satsningen på 100% svenskt mejerisortiment från Garant ska ses som ett sätt att tillfredsställa konsumenternas önskan och förväntan om att handla mera svenskt, men också som ytterligare ett steg i att stötta den svenska mjölkproduktionen, säger Fredrik Heribertson.

Det kan dock dröja ytterligare någon månad innan konsumenterna ser det hela fullt ut i mejerihyllan eftersom butikerna först säljer slut på det gamla förpackningsmaterialet innan bytet sker.

Märket Från Sverige, som hela Garants mejerisortiment nu får, är också en kvalitetsstämpel vad gäller svenska mervärden som hög livsmedelssäkerhet, god djuromsorg och låg användning av antibiotika.

För ytterligare information kontakta:
Claes Salomonsson, presschef Axfood, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar´n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossist-försäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Se även www.axfood.se

Taggar: