Hälften grönt i korven

Nu är 50/50-korven här.

En ekologisk korv som till hälften består av kött och till hälften är vegetarisk.

Det är svenskarnas vilja att äta mer grönsaker som fått Garant, vars produkter säljs i Sveriges alla Willys, Hemköp och Tempo-butiker, att ta fram en korv med 50 procents kötthalt och 50 procent vegetabilier.

Korven, som produceras av Mälarchark i Eskilstuna, är kokt och sedan rökt. Den finns i två olika smaker: ekologisk mungbönskorv och ekologisk korngrynskorv. Den senare med enbart svenska råvaror. Båda sorterna finns nu ute i butik till försäljning.

– Det är klimatsmart att äta mindre kött och istället välja mer baljväxter. Tidigare har hög kötthalt i korv marknadsförts som hög kvalitet. Men nu kommer korvarna med hög kvalitet och låg kötthalt och där alla råvaror håller hög kvalitet. Alla korvälskare som tycker att miljö och hälsa är viktigt tycker jag ska testa vårt nya korvsortiment, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood.

En undersökning som TNS-Sifo gjort på uppdrag av Axfood visar att 5 procent av svenskarna i dag är vegetarianer, medan var tredje svensk (36 procent) säger sig äta vegetariskt en eller par gånger i veckan, främst av miljö- och hälsoskäl - men också för att de vill minska sitt köttätande.

På Hemköp märker man tydligt av den nya trenden.

Förra året ökade försäljningen av vårt vegetariska sortiment med över 40 procent. Det talar sitt tydliga språk, att våra kunder tycker att det är viktigt att ha möjlighet att välja vegetariska alternativ. 50/50-korvarna är ytterligare ett steg mot ett mer klimatsmart sortiment, säger Sven Skarlöv, försäljningschef på Hemköp.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Vår styrka är att utveckla och driva framgångsrika matkoncept på den svenska marknaden med ansvar för miljö och hållbar utveckling. Kedjorna Willys och Hemköp ingår liksom Tempo, Handlar´n och Direkten som är handlarägda och organiseras av Axfood Närlivs. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se