Hemköp och Willys säkrar grisproduktion på värmländska gårdar

Report this content

Axfood har lovat att ta hand om merparten av produktionen från tre grisuppfödare i Värmland till alla sina kedjor, framför allt Hemköp och Willys. Gårdarna har nu fått kontrakt med slakteriet KLS Ugglarp.

- Här gör Axfood en aktiv handling för att få mer svensk råvara och räddar samtidigt tre gårdar som hotades av nedläggning, säger Ingemar Olsson, ordförande i Sveriges Grisföretagare.

De tre uppfödarna Lekvattnets gris i Sunne, Aplung Lantbruk i Västra Ämtervik och Andreas Larsson i Bada. När de blev utan kontrakt med slakteri hamnade de i en svår situation som kunde slutat med nedläggning.

- Alternativet för mig hade varit konkurs för bolaget som har grisproduktion och uppsägning av fyra anställda, säger Henrik Frykberger, Lekvattnets Gris AB. Det är en stor lättnad att inte behöva avsluta det på det sättet.

Axfood garanterar att företaget köper in merparten av det kött som gårdarna producerar, vilket betyder att gårdarna kan få sina kontrakt.

- Vi tror på svensk primärproduktion av griskött och är övertygade om att vi kommer att behöva större volymer i framtiden både på Hemköp och Willys, säger Hans Holmstedt, inköpsdirektör vid Axfood.

Gårdarna föder upp sammanlagt 12 000 grisar årligen. Den extra volymen hjälper Axfood att öka tillgången på både färskt fläskkött och svensk köttråvara i charkprodukter.

- Det initiativ och den dialog som Axfood initierat är viktig både för att lösa ett akut problem och för att vi i framtiden ska kunna producera och leverera det handeln efterfrågar, säger Ingemar Olsson.

För ytterligare information, kontakta:
Hans Holmstedt, inköpsdirektör Axfood, 070-551 75 17
Ingmar Kroon, presschef Axfood, 070- 289 89 83

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 252. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.