Johan Svensson ny vd för Eurocash Food AB

Johan Svensson, idag driftchef på Axfood Snabbgross AB, har utsetts till vd i Eurocash Food AB, som samägs av Axfood och Norgesgruppen.

– Johan Svensson har en lång och bred erfarenhet från dagligvarubranschen och Axfood, och har omvittnat goda ledaregenskaper. Jag ser fram emot att samarbeta med honom med utvecklingen av Eurocash, säger Thomas Evertsson, styrelseordförande för bolaget.

Johan Svensson kommer närmast från positionen som driftchef för Axfood Snabbgross, som är Axfood-koncernens restauranggrossist med en kundbas inom restaurang, fast food, café och övrig företagsmarknad. Dessförinnan har han haft flera ledande positioner inom Axfood-koncernen, bland annat som butikschef och regionchef. Johan tillträder sin nya position med start efter sommaren.

– Det har varit en fantastisk resa med Axfood Snabbgross, men jag inte kunde tacka nej till möjligheten att bidra till att utveckla Eurocash-kedjan med de unika förhållanden som råder för gränshandeln mot Norge. Jag ser fram emot att, tillsammans med Eurocash-laget, få fortsätta att bygga framtiden för verksamheten, säger Johan Svensson.

Eurocash Food AB är den näst största dagligvaruaktören utmed gränsen till Norge med nio butiker och en omsättning på cirka 1,3 miljarder kronor.

För ytterligare information kontakta:

Claes Salomonsson, presschef Axfood AB, telefon 0702-89 89 83.

På Axfood arbetar vi med passion för mat och människor. Mat som är bra och hållbar. Kedjorna Willys och Hemköp ingår, liksom Tempo, Handlar ́n och Direkten som är handlarägda. Grossistförsäljning sker genom kedjan Axfood Snabbgross och partihandel drivs genom Dagab. Axfood är också ägare till mat.se, Middagsfrid samt delägare i Urban Deli och Eurocash. Axfood är noterat på Nasdaq Stockholm och huvudägare är Axel Johnson AB. Läs mer på www.axfood.se

Taggar: