Louise Ring blir Axfoods nya HR-direktör

Louise Ring har utsetts till ny HR-direktör i Axfood AB och efterträder Helena Molinero som lämnade företaget i augusti. Louise Ring rapporterar till Bodil Eriksson, vice vd och chef för information, IR och varumärke, som kommer att företräda HR-frågorna i företagsledningen.

– Jag ser fram emot mitt nya spännande uppdrag. Det viktigaste nu är att närma sig vardagsfrågorna i våra olika bolag, säger Louise Ring. Vi inom HR ska till exempel se till att Axfood verkligen har den kompetens som krävs för att möta kunden.

Veckopendlare från Umeå med rötterna i H&M
Louise Ring är född och uppvuxen i Umeå, varifrån hon nu veckopendlar till Stockolm. Hon har studerat ledarskap, organisationskunskap och Förändring som tillstånd vid Umeå universitet. Hon är gift och har två utflugna barn.

Sedan 2003 är Louise chef för Axfoodakademin som är koncernens samlade centrum för kompetensaktiviteter. Louise Ring har arbetat i 20 år inom H&M-koncernen i en rad länder, både som butikschef och med organisation och ledarutbildning. Hon rekryterades av Axfood från ICA där hon var HR-manager med ansvar bland annat för all rekrytering av handlare.