Nomineringskommitté

Nomineringskommitté Axfood AB:s huvudägare har intill nästa bolagsstämma utsett en nomineringskommitté. Nomineringskommitténs uppgift är att framlägga förslag om antal styrelseledamöter och styrelsens sammansättning till bolagsstämman den 25 april 2002. Nomineringskommittén har följande sammansättning: Hans Dalborg, ordförande Claes Andersson Antonia Ax:son Johnson Lars Otterbeck Axfoods styrelseordförande, Göran Ennerfelt, är adjungerad till nomineringskommittén. För ytterligare information, kontakta: Kenneth Wall, Presschef Axfood, tel 08-553 998 20, 0703-124 122 Se också: www.axfood.se [REMOVED GRAPHICS] Axfood AB är ett av Nordens största börsnoterade bolag inom dagligvaruhandeln. Bolaget bedriver parti- och detaljhandel med ett antal varumärken som Hemköp, Willys, HP, Spar, Vivo och Tempo. Den konsoliderade årsomsättningen beräknas till cirka 30 miljarder SEK. Antalet årsanställda är cirka 8600. Bolaget omfattar ca 700 butiker i Sverige, varav 250 är hel- eller delägda. De övriga drivs av fristående handlare knutna till bolaget genom avtal. Axfood har cirka 300 butiker i Finland, varav 80 är helägda och övriga drivs av fristående handlare. Marknadsandelen i Sverige är närmare 20 procent och i Finland cirka 10 procent. Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens A-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med cirka 45 procent av aktierna. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00750/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/26/20011026BIT00750/bit0001.pdf