I enlighet med de riktlinjer som beslutades på Axfoods årsstämma år 2014 har, baserad på ägarstatistik från Euroclear Sweden AB per den 30 augusti 2014, ägaren med flest antal aktier, efter samråd med de tre därefter största ägarna, utsett en valberedning. Valberedningen har till uppgift att inför årsstämman den 18 mars 2015 framlägga förslag avseende ordförande vid stämman, antal styrelseledamöter och suppleanter, arvoden åt styrelsen och revisorerna, och eventuellt särskild arvodering för utskottsarbete, val av styrelseordförande, övriga ledamöter i styrelsen och val av revisorer samt riktlinjer för utseende av valberedning.

Valberedningen har följande sammansättning:
Hans Dalborg, utsedd av Axel Johnson AB, ordförande
Kristin S Genton, Reitangruppen AS
Tomas Hedberg, Swedbank Robur fonder
Johan Strandberg, SEB fonder
Jonas Hillhammar, Axfoods Aktieägarförening

Axfoods styrelseordförande, Fredrik Persson, är adjungerad till valberedningen.

Aktieägare som vill lägga fram förslag till valberedningen inför Axfoods årsstämma 2015 kan göra detta via e-post till valberedning@axfood.se. Till följd av planerad tidpunkt för offentliggörande av kallelse till årsstämman ska förslag sändas så att det når valberedningen senast den 30 december 2014.

För ytterligare information, kontakta:
Karin Hygrell-Jonsson, finansdirektör Axfood AB, 0706-62 69 70

Axfood AB bedriver handel med dagligvaror inom detalj- och partihandeln i Sverige. Detaljhandeln drivs genom de egenägda kedjorna Willys och Hemköp. Antalet butiker uppgår till 254. Därutöver samverkar Axfood med ett stort antal handlarägda butiker knutna till Axfood genom avtal, bland annat inom Hemköpskedjan men också under varumärken som Handlar’n och Tempo. Totalt samverkar Axfood med cirka 820 handlarägda butiker. Partihandeln drivs genom Dagab och Axfood Närlivs. Axfood är noterat på Nasdaq OMX Stockholm ABs Large Cap-lista. Huvudägare är Axel Johnson AB med 50,1 procent av aktierna.