Willys öppnar tredje butiken i Linköping

Tisdagen den 25 november öppnar Willys ytterligare en butik i Linköping. Det är före detta Matex i Skäggetorp som nu profilerats om. Willys som är Sveriges ledande lågpriskedja satsar speciellt på färskvaror som fräscha grönsaker och färskt kött.

Willys är lågprisbutiker med ett brett utbud av varor. Butikerna har ett sortiment på cirka 7 000 artiklar vilket täcker 95 procent av konsumenternas årliga livsmedelsinköp. Willys satsar speciellt på färskvaror som frukt och grönt, charkuteri- samt mejerivaror.

Huvudskälet till att prisnivån i Willys kan hållas så låg är att butikerna drivs med hög effektivitet till låga kostnader. Effektiviteten uppnås bl a genom inköp av stora volymer av koncerngemensam inköpsorganisation. Kunderna plockar oftast varorna direkt från pall i butiken.

Willyskedjan omfattar drygt 80 butiker runtom i Sverige varav ett tiotal butiker fortfarande verkar under varumärket Exet/Matex. Målet är att etablera en homogen Willyskedja.