ÖppnaDörren vill hjälpa oss att bli bättre på integration.

Axfoundation, Antonia Ax:son Johnsons stiftelse för hållbar utveckling, lanserar ÖppnaDörren, ett nytt initiativ som hjälper etablerade och nya svenskar att mötas. Målet är att bidra till ett öppnare samhälle.

Segregationen ökar i många delar av landet och det tar i snitt sju år för en person med utländsk bakgrund att ta sig in på arbetsmarknaden. Det vill vi ändra på. Därför har Axfoundation startat ÖppnaDörren , en webbportal som gör det enklare för nya och etablerade svenskar i alla åldrar att mötas, i hela landet.

Webbportalen öppnadörren.se samlar fyra olika initiativ där man kan göra enkla saker som att fika, träffas med barnen, äta middag och prata jobb. Målsättningen är att snabba på integrationen i Sverige genom att underlätta för personliga möten.

- När man kommer till en ny plats, var det än är i världen, så behöver man kontakter, någon som kan öppna dörrar och förklara hur saker funkar, säger Alexandra Mörner arbetande styrelseordförande på Axfoundation.

De fyra projekt som samlas i ÖppnaDörren hjälper människor att skapa kontakter genom aktiviteter som inte tar mer än några timmar att genomföra:

Invitationsdepartementet gör det enkelt att bjuda hem någon med annan bakgrund på middag.
Kompis Sverige skapar vänskapsband mellan människor med olika bakgrund.
Svenska med baby sammanför barn och föräldralediga med ursprung från hela världen.
Yrkesdörren matchar ihop nya och etablerade svenskar utifrån yrkesroll och bransch för att bygga jobbrelaterade nätverk.

- För när människor möts, samtalar och delar med sig, stävjar vi rädsla och kan börja bygga ett samhälle där alla kan komma till sin rätt. Just nu behöver vi hjälpas åt mer än någonsin. ÖppnaDörren vill göra det enkelt för många att ta steget och faktiskt göra något, fortsätter Alexandra Mörner.

ÖppnaDörren har redan knutit till sig profiler som Björn Ulvaeus, Johanna Koljonen, Henrik Schyffert, Sven Hagströmer, Farnaz Arbabi, Olof Lundh, Baker Karim, Fanni Metelius och Behnaz Aram, som i en film hjälper till att lansera initiativet. Se filmen på Axfoundations Youtube kanal: https://www.youtube.com/watch?v=Tv0My7Ityi8

Från och med nu kan vem som helst anmäla sig för att vara med. Tillsammans gör vi Sverige öppnare.
Under 2016 har vi som mål att över 10000 personer ska mötas genom ÖppnaDörren. Vår gemensamma vision är att skapa en folkrörelse av dörröppnare från norr till söder.

Inom ÖppnaDörren finns även Axfoundations egna Initiativ Yrkesdörren som syftar till att göra det lättare och snabbare att komma i arbete. Där kan etablerade svenskar som vill bredda och dela med sig av sitt nätverk möta nya svenskar som vill bygga upp ett nätverk. De som deltar i Yrkesdörren matchas baserat på brancherfarenhet och ses under en timme för att byta erfarenhet.

ÖppnaDörren är ett initiativ av Axfoundation , Antonia Ax:son Johnsons stiftelse för hållbar utveckling. Axfoundation är en fristående, icke-vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett mer miljömässigt och socialt hållbart samhälle. Axfoundations program för social hållbarhet där ÖppnaDörren ingår fokuserar bland annat på mångfald och integration i Sverige. www.axfoundation.se

Besök  öppnadörren.se för mer information eller följ oss i sociala medier.

Facebook: https://www.facebook.com/oppnadorren
Twitter: https://twitter.com/OppnaDorren
Instagram: https://twitter.com/OppnaDorren
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/-öppnadörren

För mer information:
Programansvarig ÖppnaDörren:
Amelie Silfverstolpe,  amelie.silfverstolpe@axfoundation.se 0708-345 645
Kommunikationsansvarig ÖppnaDörren : Maureen Hoppers, maureen.hoppers@axfoundation.se , 072 540 54 00

Axfoundation är en fristående, icke-vinstdrivande verksamhet som arbetar konkret och praktiskt för ett mer miljömässigt och socialt hållbart samhälle, ofta genom företagande som förändringskraft. Verksamheten är uppdelad i tre program; Miljö, Social hållbarhet och Hållbarhet för Barn & Unga.  www.axfoundation.se

Snabbfakta

ÖppnaDörren hjälper etablerade och nya svenskar att mötas. Anmäl dig för något så enkelt som att fika, äta middag, träffas med barnen eller snacka jobb med någon som har en helt annan bakgrund än du.
Twittra det här
I Sverige tar det i snitt sju år för en person med utländsk bakgrund att ta sig in på arbetsmarknaden. Det vill vi ändra på. Därför initierar Axfoundation ÖppnaDörren.se och yrkesdorren.se
Twittra det här
ÖppnaDörrens hemsida och Yrkesdörrens matchningssystem har skapats tillsammans med den digitala designbyrån Ocean Observations. De har varit en viktig strategisk partner som genom undersökande metoder hjälpt till att ta reda på målgruppernas behov, motiv och beteenden och med utmaningen i att skapa ett system som matchar och förbereder etablerade och nya svenskar, som inte känner varandra, på ett möte som ska vara meningsfullt för båda parter

Citat

När man kommer till en ny plats, var det än är i världen, så behöver man kontakter, någon som kan öppna dörrar och förklara hur saker funkar.
Alexandra Mörner, arbetande styrelseordförande på Axfoundation
För när människor möts, samtalar och delar med sig, stävjar vi rädsla och kan börja bygga ett samhälle där alla kan komma till sin rätt. Just nu behöver vi hjälpas åt mer än någonsin. ÖppnaDörren vill göra det enkelt för många att ta steget och faktiskt göra något.
Alexandra Mörner, arbetande styrelseordförande på Axfoundation