aXichem har ansökt om patent avseende aXiphen® som TRPV1 agonist

aXichem AB (publ), som utvecklar och marknadsför naturanaloga industrikemikalier, för användning inom områden såsom påväxthämmande båtbottenfärg, tillväxtfrämjande och salmonellahämmande tillsats i djurfoder, samt enskilda farmaceutiska områden, har registrerat en internationell patentansökan (PCT) avseende bolagets syntetiska capsaicin, aXiphen®, som är en så kallad agonist mot en viss typ av receptor, som brukar kallas capsaicin-receptorn eller TRPV1 (transient receptor potential vanilloid subfamily, member 1).

En agonist är en substans, som binder till en receptor i eller på ytan av en cell och ger en viss signal in i cellen. Signalen orsakad av capsaicin-receptorn är i området som reglerar smärta och värme.

- Vi har i en in vitro studie på celler påvisat selektiv specificitet för TRPV1-receptorn. I och med det öppnar sig långsiktigt intressanta möjligheter för flera olika läkemedelsapplikationer. Ett potentiellt område är smärtbehandling. Ett patent för aXiphen® som TRPV1-agonist ger oss värdefullt skydd och intressanta möjligheter inom ett brett medicinskt område, säger Johan Arvidsson, VD i aXichem.

Johan Arvidsson, VD, aXichem
Telefon: 46 708 97 44 39. Epost: johan.arvidsson@axichem.se

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturana­loga industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med Fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom marin påväxthämmande färg, skadedjursbekämpning i skogs-och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ First North med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser är Redeye AB. Mer information om bolaget finns på www.axichem.se