aXichem har ansökt om patent på aXiphen®feed som tillskott i kycklingfoder

aXichem AB (publ), som utvecklar och marknadsför naturanaloga industrikemikalier, för användning inom områden såsom påväxthämmande båtbottenfärg, skadedjursbekämpning i skogs- och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden, har registrerat en internationell patentansökan (PCT) avseende aXiphen®feed som ingrediens i fjäderfäfoder, särskilt i kycklingfoder, i syfte att förebygga eller behandla salmonella.

- Vi fortsätter att bygga vår patentportfölj inom de tillämpningsområden som vi ser är kommersiellt intressanta för aXichem. Salmonella är ett stort problem för kycklinguppfödare och studier pekar på att aXiphen®feed har en förebyggande effekt, säger Johan Arvidsson, VD i aXichem.

Johan Arvidsson, VD, aXichem
Telefon: 46 708 97 44 39. Epost: johan.arvidsson@axichem.se

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturana­loga industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med Fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom marin påväxthämmande färg, skadedjursbekämpning i skogs-och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ First North med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser är Redeye AB. Mer information om bolaget finns på www.axichem.se