aXichem inleder arbetet med ett Novel Food-godkännande

aXichem har den 19 Mars 2014, inlett arbetet att få ett Novel Food-godkännande av fenylcapsaicin i EU. Arbetet utförs i samarbete med det danska konsultbolaget 1A Food Consulting som har lång erfarenhet med Novel Food registreringar.

Novel Food-regelverket reglerar användning av nya substanser inom marknaderna för foder, livsmedel, kosttillskott och PARNUT (Foods for Particular Nutritional uses). Ett Novel Food-godkännande för fenylcapsaicin innebär med andra ord att en hel rad ny marknader öppnar sig för fenylcapsaicin.

- Vi ser fram emot att få arbeta med aXichem och ser en stor potential för fenylcapsaicin inom flera marknadsområden, säger Gunnar Kvistgaard på A1 Food Consulting.

A1 Food Consulting kommer att hantera det praktiska arbetet i samband med juridiska frågor samt utformning av ansökan som bedöms bli godkänd runt årsskiftet 2015/2016.

VD Torsten Helsing
Telefon: 046 780 06 73

aXichems affärsidé är att utveckla, patentera och marknadsföra naturana­loga industrikemikalier. Bolaget arbetar framförallt med Fenylcapsaicin, en naturanalog syntetisk capsaicin med breda tillämpningar inom en mängd olika områden, såsom marin påväxthämmande färg, skadedjursbekämpning i skogs-och jordbruk samt enskilda farmaceutiska områden. aXichems aktie är listad på NASDAQ OMX First North med kortnamnet AXIC A. Certified Adviser är Erik Penser Bankaktiebolag. Mer information om bolaget finns på www.axichem.se