Lundabaserade Axiell Group köper australiensiskt bolag

- världens allra största museum finns bland de nya kunderna

Axiell Group AB i Lund utvecklar och levererar avancerade IT-system och tjänster för arkiv, muséer, bibliotek och skola. Genom uppköpet av det australiensiska bolaget KE Software blir Axiell Group nu en global aktör. Flera av världens största muséer bland andra Natural History Museum i London blir nya kunder till Axiell Group. Uppköpet öppnar affärsmöjligheter i Australien så väl som i Kanada och Mellanöstern.

- KE Software har de tre största museerna i världen på sin kundlista. En unik marknadsposition. Vi kunde vi inte ha önskat oss en bättre affärspartner. Nu har vi en spännande resa framför oss. Utmaningen blir att fortsätta att utveckla utbudet för museer och arkiv för att möta kundernas behov på bästa sätt, säger Joel Sommerfeldt, VD för Axiell Group AB.

KE Software är ett världsledande mjukvaruföretag. Företaget erbjuder lösningar för muséer, arkiv, gallerier och register som samlar viktiga uppgifter om födslar, dödsfall och äktenskap över hela världen. KE:s system för museum – EMU hanterar kultursamlingar för några av världens största Naturhistoriska samlingar. Bland kunderna finns många av världens allra största muséer t ex. Smithsonian National Museum of Natural History, American Museum of Natural History och Natural History Museum, London. KE Softwares system- Vitalware - är marknadsledande och hanterar över 100 miljoner viktiga uppgifter över befolkningsförändringar.

- Jag är glad över möjligheten att arbeta med ett stort företag som Axiell. De kombinerar stark ledning med marknadsfokus och har en skön företagskultur. Vårt utbud av tjänster kommer passa perfekt i Axiells museiproduktsvit. Samarbetet kommer också att befästa vår ställning som ledande inom register över befolkningsförändringar, säger John Doolan, vd KE Software.

KE Software har kontor i Kanada, Storbritannien, USA, Australien och Nya Zeeland. Axiell Group växer med 50 nya medarbetare. Sammanslagning med Calm Systems i Storbritannien, Adlib Information Systems i Nederländerna och Selago Design i Nordamerika har redan öppnat nya marknader och nu ökar affärsmöjligheterna.

För mer information vänligen gå in på www.axiell.se eller www.adlibsoft.com eller kontakta:

Joel Sommerfeldt, VD, Axiell Group AB, mob: +46 702 18 82 80  e-post: joel.sommerfeldt@axiell.com

Axiell utvecklar, i nära samarbete med kunderna, tekniskt avancerade och innovativa lösningar till bibliotek, skolor, arkiv och museer. Över 1 000 biblioteksorganisationer med flera tusen bibliotek i Norden och Storbritannien använder Axiells bibliotekssystem och Axiell Arena, verktyget för det virtuella biblioteket. Systemet för arkiv och museer, CALM, används av över 400 arkiv och museer i Europa.  Mer än 3 000 skolor använder Axiells system. Axiell Group, med huvudsäte i Lund och med mer än 200 anställda, är en koncern med fem dotterbolag i Sverige, Danmark, Finland och Storbritannien. Tillsammans utgör vi det femte största företaget i världen inom denna sektor. Läs mer om oss och våra produkter på www.axiell.se

Taggar: