Axis: Delårsrapport januari - mars 2014

Första kvartalet

• Nettoomsättningen ökade under första kvartalet med 15 procent till 1 129 Mkr (982).
    I lokala valutor ökade nettoomsättningen med 15 procent.
  • Rörelseresultatet minskade till 72 Mkr (89), vilket mot­svarar en rörelsemarginal på 6,4 procent (9,1).
  • Resultatet efter skatt uppgick till 52 Mkr (66).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,75 kr (0,95).

VD-kommentar
”På grund av lägre fakturering än förväntat under slutet av perioden blev vinstutvecklingen svagare än förväntat. Östra Europa har tydligt påverkats av oroligheterna i Ryssland och Ukraina. Samtidigt påverkades den totala försäljningen av en svagare utveckling än förväntat i region Americas under framför allt andra delen av kvartalet. På global nivå noterades ingen väsentlig förändring av distributörernas lagernivåer. Vi bedömer att den underliggande kortsiktiga efterfrågan ligger i nivå med den tillväxttakt vi såg under 2013.

Våra investeringar för framtida tillväxt har en fortsatt hög takt. Det är tack vare dessa ambitiösa satsningar som vi under kvartalet kunnat presentera ett stort antal nya lösningar inom olika produktkategorier. Ett flertal nya nätverkskameror har lanserats och vi har introducerat en uppgraderad version av vår mjukvara för medelstora installationer, AXIS Camera Station. Anställningstakten har varit fortsatt hög i början av året och antalet medarbetare har ökat med 81 personer.

Axis går in i 2014 med goda förutsättningar att ta del av de möjligheter som marknaden erbjuder. Vi kommer fortsätta att utveckla vårt erbjudande för passagekontroll, lansera nya innovativa nätverkskameror och har nu även stärkt erbjudandet för medelstora installationer”.

Ray Mauritsson, verkställande direktör

Rapport samt presentation finns tillgänglig på: http://www.axis.com/sv/corporate/investor/financial_reports.htm

Inbjudan till telefonkonferens
Tid: Torsdag den 24 april klockan 10.00
Telefonnummer: + 46 (0)8 - 519 993 57
Deltagare från Axis AB är: Ray Mauritsson, verkställande direktör och Fredrik Sjöstrand, ekonomidirektör.
Presentationen sänds live på: http://financialhearings.nu/140424/axis/

För ytterligare information vänligen kontakta:
Johan Lundin, Manager, Investor Relations
Tel: 046-272 18 00, E-post: IR@axis.com

Informationen i denna delårsrapport är sådan som Axis skall offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 april 2014, kl. 08.00 (CET).

Axis erbjuder intelligenta säkerhetslösningar som möjliggör för en smartare och säkrare värld. Som marknadsledare inom nätverksvideo driver Axis branschutvecklingen genom att kontinuerligt lansera innovativa nätverksprodukter, baserade på öppna plattformar, som adderar ökat kundvärde och distribueras i ett globalt partnernätverk. Axis har långsiktiga relationer med partner och erbjuder dem kunskap och banbrytande nätverksprodukter på befintliga och nya marknader.

Axis har över 1 600 engagerade anställda i över 40 länder runt om i världen och arbetar med ett nätverk av fler än 65 000 partner i 179 länder. Axis är ett svenskt företag som grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (AXIS). Mer information om Axis finns på www.axis.com.