Axis' Videoservrar i bevakningssystem för bredbandsanläggningar - INFORMATIONSSYSTEM AB BYGGER BEVAKNINGSSYSTEM ÅT UTFORS

Axis Communications partner Informationssystem i Malmö har fått i uppdrag att bygga ett bevakningssystem åt bredbandsföretaget Utfors. Bevakningen sköts via TV-kameror i Utfors bredbandsanläggningar. Ordern är värd ca två miljoner kronor.

- Säkerhetsaspekten är oerhört viktig i våra bredbandsinstallationer och genom det här bevakningssystemet får bredbandsnäten "egna ögon" säger Michael Berman, marknadsdirektör på Utfors. Bevakningen sker via TV-kameror som monteras i de containrar som inrymmer Utfors bredbandsanläggningar. Bildmaterialet omvandlas till digitala signaler med hjälp av AXIS 2400 Video Server som också möjliggör att de levande bilderna förs ut i bredbandsnätet så att övervakningen kan skötas över Internet från valfri plats. - Vi är mycket glada över den här ordern. Den innebär att vi får in en fot i det viktiga bredbandssegmentet, säger Fleming Eklund, VD på Informationssystem AB. Våra system, som baseras på Axis' Videoservrar och Nätverkskameror för säkerhetssegmentet, ger kunderna kostnadseffektiva, enkla och framtidssäkrade lösningar för övervakning via nätverk. Informationssystem AB är återförsäljare av Axis' Videoservrar och Nätverkskameror för övervakningsbranschen samt samarbetspartner när det gäller utveckling av programvara. Informationssystem har nyligen också fått en order värd ca en miljon kronor från Malmö Kommuns Parkerings AB avseende integration av parkeringshusens TV-kameror med det kommunala IT- nätverket. Även denna lösning är baserad på AXIS 2400 Video Server för att möjliggöra bevakning av P-husen från bolagets huvudkontor. Om Informationssystem AB Informationssystem AB har sedan 1982 utvecklat och installerat säkerhetssystem med TV-kameror. Verksamheten är starkt fokuserad mot säkerhet via digitala IT-nätverk. Informationssystem har 18 anställda och omsatte 1999 25 miljoner kronor. Huvudkontoret finns i Malmö och företaget finns också etablerat i Stockholm, Göteborg och Köpenhamn. Mer information om Informationssystem finns på www.informationssystem.se Om Utfors AB Utfors var först med gratis internetabonnemang och med att lansera lokalsamtalstaxa för hela Sverige. Företaget är en ledande svensk data- och telefonioperatör med egen infrastruktur och levererar IP-baserade (Internet Protocol) höghastighetstjänster till företag och privatkunder i Norden. Under år 2000 färdigställer Utfors ett 6000 km långt bredbandsnät för data och telefoni som ansluter de 75 största städerna i hela Sverige plus Oslo, Köpenhamn och andra danska storstäder samt Helsingfors. Utfors har ca 130 anställda i Stockholm, Uppsala och Överkalix och har idag mer än 200 000 telefoni- och Internetkunder. Utfors AB ägs huvudsakligen av Norsk Vekst och Litorina Kapital samt ett antal institutionella placerare. Mer information om Utfors finns på www.utfors.se

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.