Axis fortsatt global marknadsledare inom nätverksvideo

Axis Communications behåller sin globala marknadsledande position inom nätverksvideo, enligt två nya oberoende marknadsanalysrapporter.

Vi fortsätter att stärka vår närvaro i Amerika och EMEA. Vi fortsätter vår långsiktiga strategi att kontinuerligt lansera innovativa nätverksvideoprodukter och erbjuda intelligenta säkerhetslösningar på en global marknad tillsammans med våra partners, säger Ray Mauritsson, verkställande direktör Axis Communications.

I regionerna Amerika och EMEA behåller Axis sin ledande marknadsposition inom kategorierna säkerhetskameror, nätverkskameror och video encoders, enligt IHS rapport. Tack vare övergången från analoga till digitala installationer har Axis ökat sina marknadsandelar inom kategorin säkerhetskameror i regionerna Amerika och EMEA och stärkt sin ledande position gentemot de leverantörer som är rankade som nummer två.

Nätverksvideomarknaden förutspås växa med 22 procent årligen fram till 2018, enligt IHS rapport. TSR uppskattar nätverksvideomarknadens tillväxt till 16 procent per år fram till 2017.

Båda rapporterna belyser tillväxten i den globala nätverkskameramarknaden och visar på ett tydligt ökat intresse för nätverkskamerainstallationer. Spannet med antaganden om den förväntade tillväxten överensstämmer väl med vår nuvarande syn på den globala marknaden, säger Ray Mauritsson.

Om IHS
IHS är ett informations- och analysföretag baserat i Storbritannien. IHS rapport innehåller omfattande information om leverantörer av analog och digital videoövervakningsutrustning såsom kameror, inspelningslösningar och video encoders. 2014 års upplaga av "IHS CCTV och videoövervakningsutrustning" är baserad på marknadsundersökningar gjorda 2013.

Om Techno Systems Research Co. Ltd
Techno Systems Research Co. Ltd (TSR) är ett oberoende japanskt marknadsundersöknings- och konsultföretag till den globala elektronikindustrin. TSR tillhandahåller marknadsdata, marknadsanalyser och marknadsutsikter för att hjälpa kunder att fatta beslut. TSR-rapporten "2013 Network Camera Marketing Research Report" är baserad på 2013 års marknadsundersökningar.

För ytterligare information, kontakta Margareta Lantz, Manager Corporate Communications & PR, Axis Communications Telefon: 46 (0)46 - 272 18 00, E-post: pressoffice@axis.com

Axis erbjuder intelligenta säkerhetslösningar som möjliggör en smartare och säkrare värld. Som marknadsledare inom nätverksvideo driver Axis branschutvecklingen genom att kontinuerligt lansera innovativa nätverksprodukter, baserade på öppna plattformar, som adderar ökat kundvärde och distribueras i ett globalt partnernätverk. Axis har långsiktiga relationer med partner och erbjuder dem kunskap och banbrytande nätverksprodukter på befintliga och nya marknader.

Axis har över 1 600 engagerade anställda i över 40 länder runt om i världen och arbetar med ett nätverk av fler än 65 000 partner i 179 länder. Axis är ett svenskt företag som grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Stockholm (AXIS). Mer information om Axis finns på www.axis.com.