Axis lanserar ljudlösning till sina nätverkskameror

Axis Communications lanserar AXIS 2191 Audio Module. Den nya produkten tillför ljudkapacitet till dagens nätverkskameror. Därmed ökar nyttan av existerande kameror och fler användningsområden skapas.

Axis nya ljudlösning, AXIS 2191 Audio Module, överför ljud tillsammans med bild över nätverk på samma enkla sätt som dagens nätverkskameror överför bilder. Med ljud ökar inte bara nyttan av nätverkskamerorna, det ger även Axis en starkare position utanför den traditionella säkerhetsbranschen. Till exempel kan ljudlösningar från Axis användas för att förstärka den visuella kommunikationen i fjärrövervakningstillämpningar och i lösningar för att öka antal besökare till Internet-sidor. Även konferenser och möten blir enkelt nåbara över Internet. I applikationer där man idag får nöja sig med bara bild kan nu en ljuddimension läggas till. Axis audiomodul kan kopplas direkt till en nätverkskamera. Ljud och bild skickas i realtid över Internet utan att någon särskild programvara eller dedikerad PC behövs. Så gott som varje PC har idag både mikrofon och högtalare och kan därmed via en webbläsare koppla upp sig mot en nätverkskamera med ljudkapacitet. Att tillföra ljud följer som ett naturligt steg efter Axis framgångar med nätverkskameror. Marknadspotentialen bedöms som stor med tanke på dagens existerande kundbas för nätverkskameror. AXIS 2191 Audio Module introduceras på marknaden under november. För information vänligen kontakta: Anders Laurin, General Manager, Axis Camera Division, Axis Communications Telefon: 046- 272 20 07, E-post: anders.laurin@axis.com Anne Rhenman, Head of Corporate Communications and Investor Relations, Axis Communications Telefon: 0708-90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.