Axis lanserar unik IP-videolösning för små bevakningssystem

Report this content

Axis Communications lanserar Axis Camera Companion, en enkel och kostnadseffektiv IP-videolösning för mindre bevakningssystem med upp till 16 kameror. Lösningen består av en kostnadsfri programvaruklient som har utvecklats för Axis nätverkskameror och videoenkodersmed SD-kortstöd. Produkten är anpassad till detaljhandelsbutiker, kontor och andra mindre verksamheter som behöver lättanvänd videoövervakning med HDTV-kvalitet.

Axis Camera Companion möjliggör HDTV-kvalitet i mindre bevakningssystem med behov att tydligt identifiera inkräktare och snattare. Systemet stöder rörelsedetektion och pan/tilt/zoomstyrning. Inspelningen kan bevakas över internet i realtid med möjlighet att spola fram och tillbaka i materialet. Videomaterial och ögonblicksbilder kan enkelt exporteras till kollegor och myndigheter. Axis Camera Companion stöder dessutom tredjepartappar för realtidsvisning och inspelad film på ledande smartphones och handdatorer, som iPhone, iPad och Android.

-Trots att analog teknik i stora installationer i allt större omfattning ersätts av nätverksvideo, förlitar sig fortfarande mindre videosystem på analoga kameror och digitala videobandspelare. Med vår nya lösning vänder vi oss till ett marknadssegment som tidigare saknat enkel tillgång till IP-video. Eftersom allt videomaterial spelas in i kameran eller enkodern blir lösningen enkel, tillförlitlig och kostnadseffektiv. Nu kan till och med mindre företag unna sig utmärkt HDTV-bildkvalitet, fjärråtkomst av video och skalbarhet, säger Peter Friberg, Director of System and Services på Axis.

Till skillnad från analoga övervakningsinstallationer spelar Axis Camera Companion in alla bilder in på kamerans installerade SD-minneskort. En central inspelningsenhet i form av digital videobandspelare (DVR), nätverksvideobandspelare (NVR) eller dator är därför inte nödvändig. Kamerorna drivs via nätverket vilket eliminerar behovet av separata elkablar, och även om ett nätverk slutar att fungera fortsätter kamerorna sin inspelning. Detta sänker kostnader, underlättar installationen och gör systemet mindre sårbart för enstaka fel.

AXIS Camera Companion består av tre delar:

1. Axis standardnätverkskameror eller videoenkoders med lokalt lagringsstöd för inspelning på SD-kort.
  2. En kostnadsfri programvaruklient och mobila tredjepartsappar för visning av realtidsmaterial och inspelat videomaterial.
  3. Tredjeparts nätverksutrustning som routrar, switchar, SD-kort och NAS-enheter. Befintliga analoga kameror kan integreras via videoenkoders.

Flera av Axis nätverkskameror och enkode stödjer redan AXIS Camera Companion, och de flesta av Axis produkter kommer att stödja systemet i framtiden. Från och med 21 mars 2012 finns programvaran tillgänglig för kostnadsfri nedladdning på www.axis.com. Kamerorna finns tillgängliga genom Axis samarbetspartners för säkerhetsinstallation och systemintegration. För bilder och övrig info: http://www.axis.com/corporate/press/press_material.htm?key=accom

Meddelande till utgivare

Följande av Axis nätverkskameror och videoenkodersstöder för närvarande AXIS Camera Companion: AXIS M50, AXIS M70, AXIS P72, AXIS P13, AXIS P334x, AXIS P5532/34/-E och AXIS Q6032/34/-E Network Cameras.

För mer information om Axis Communications, kontakta:

Lena Hedén, PR Marketing Manager, Axis Communications
Telefon: +46-46-272 18 00, E-post:
pressoffice@axis.com

Om Axis Communications
Axis är marknadsledaren inom nätverksvideo och är en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning, som banar väg för en tryggare, smartare och säkrare värld. Axis erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer med produkter och lösningar som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar.
Axis har fler än 1 000 engagerade medarbetare på 40 platser runt om i världen och med samarbetspartner i 179 länder. Axis grundades 1984 och är ett Sverigebaserat IT-företag som är noterat på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com

Taggar: