Axis levererar videoservrar för fjärrövervakning av kollektivtrafiken i Neapel

Axis Communications har tecknat avtal med det italienska kollektivtrafikföretaget Circumvesuviana om leverans av ett större antal AXIS 2400 videoservrar. Tillsammans med sina lokala partners Vegstor Systems och Ducati Sistemi skall Axis implementera en användarvänlig och kostnadseffektiv övervakningslösning på Circumvesuvianas tåg i Neapel.

Circumvesuviana är ett av Italiens äldsta kollektivtrafikföretag, med tåg-, buss- och linbanetrafik i och omkring Neapel. Liksom för övriga kollektivtrafikföretag i Europa är vandalism och brott mot passagerare ombord på tåg och bussar ett stort och kostsamt problem för Circumvesuviana. Beslut att installera en fjärrövervakningslösning fattades som en kostnadseffektiv åtgärd i syfte att minska skadegörelsen och att skapa en säkrare resmiljö för bolagets passagerare. Övervakningslösningen, som kommer att installeras på företagets tåg i ett första steg, består av mikrokameror som ansluts till AXIS 2400 videoservrar och därmed medger fjärrövervakning och inspelning av högkvalitativa bilder från tågen. Videoupptagningarna från tågen kommer senare att kunna användas dels som utredningsmaterial, dels som bevis i eventuella rättegångar. Om installationerna ombord på Circumvesuvianas tåg möter förväntningarna kommer övervakningen utvidgas till att även inkludera bolagets bussar och linbanevagnar. "Behovet av pålitliga övervakningslösningar är uppenbart för ett företag som vårt. Först och främst måste våra passagerare kunna känna sig trygga ombord på våra linjer, dessutom kostar skadegörelse och andra brott oss mycket pengar", säger Fernando Origo, General Coordinator, Circumvesuviana. För ytterligare information vänligen kontakta: Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com Andrea Sorri, Sales Manager, Axis Communications Italy Telefon: +39 011 841 321, E-post: andrea.sorri@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.