Axis nätverkskameror ökar säkerheten i franska hem

Axis Communications har skrivit avtal med Legrand i Frankrike angående leveranser av nätverkskamerorna AXIS 2100 och 2110. Kamerorna ska installeras i hus och byggnader över hela Frankrike som en del i Legrands OMIZZY-projekt, en lösning som låter kunderna fjärrövervaka sina hem samt fjärrstyra belysning, värme, dörrar och larm. Initialt är ordern värd cirka 100 000 Euro för Axis.

Projekt som OMIZZY blir ett allt viktigare sätt att addera värde till byggnader. Lösningen innebär ökad säkerhet samtidigt som olika funktioner som rör inpassering, belysning och värme kan fjärrstyras. Legrand är med en omsättning på 3 miljarder euro och 27 000 anställda i närmare 60 länder, ett av världens ledande företag inom elektriska installationer och informationsnätverk över elnät. OMIZZY, som inkluderar Axis nätverkskameror, kommer först att implementeras på Legrands hemmamarknad Frankrike. Om projektet faller väl ut kommer det att implementeras även på andra viktiga marknader och kan därmed innebära en signifikant kommande affärsmöjlighet för Axis. Bernard Bastide, marknadschef för OMIZZY på Legrand säger i en kommentar: "I moderna byggnader ställs det allt större krav på flexibilitet. Hyresgästerna vill både kunna fjärrövervaka utrymmen och fjärrstyra funktionalitet, tjänster som ger de boende trygghet, säkerhet och frihet. Vår lösning, OMIZZY, är ett initiativ som visar att vi ligger i framkanten av den tekniska utvecklingen när det gäller elinstallationer som adderar värde. Axis produkter möter våra högt ställda krav på högkvalitativa lösningar som är enkla att installera och använda". För ytterligare information vänligen kontakta: Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications Telefon: + 46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com Olivier Landel, Marketing Manager France, Axis Communications S.A. Telefon: + 33 1 49 69 15 53, E-post: olivier.landel@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.