Axis nätverkskameror utnyttjar fullt ut de nya möjligheterna i Windows XP:s

Axis Communications nätverkskameror demonstreras i samband med att Microsoft lanserar sitt nya operativsystem Windows XP i New York imorgon den 25 oktober. Axis nätverkskameror ligger i täten av Universal Plug and Play (UpnP), en arkitektur som stöds i Windows XP. Därför kan användare av Axis videoprodukter redan från början kan dra fördel av det nya operativsystemets förbättrade nätverksmöjligheter.

Axis kommer att demonstrera hur Windows XP, med sitt inbyggda stöd för UpnP, gör det ännu lättare för användare att administrera Axis nätverkskameror över nätverk. Det kommer att göras i den s.k. eXPerience-paviljongen under lanseringen i New York. Microsoft använder ofta nätverkskameror från Axis vid demonstrationer av operativsystemet på grund av att produkten tydligt visar fördelarna med UPnP i Windows XP i olika applikationer. - Microsoft är mycket nöjda med att Axis Communications förstärker upplevelsen av Windows XP genom att erbjuda våra kunder UPnP-stödda nätverkskameror till våra kunder, säger Shawn Sanford, Group Product Manager för Windows XP vid Microsoft Corp. Kombinationen av Windows XP och Axis nätverkskameror lyfter fram Windows XP:s möjligheter för nätverksintegration. Axis är en etablerad medlem i styrgruppen för Universal Plug and Play Forum (UPnP). UPnP Forums arbete syftar till att ta fram nya standarder för nätverksanslutna produkter för att främja enklare användning och integration. För information vänligen kontakta: Anders Laurin, General Manager, Camera Division, Axis Communications Telefon: 0708-52 59 07, E-post: anders.laurin@axis.com Bengt Christensson, VP Strategic Alliances, Axis Communications, Boston USA Telefon: +1 978 614 2000, E-post: bengt.christensson@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.