Axis och Classwave Wireless i strategisk allians för att utveckla och implementera lokala mobilnät med Bluetooth(TM) wireless technology

Axis Communications och kanadensiska Classwave Wireless har inlett ett samarbeta för att tillsammans erbjuda marknaden lokala mobilnät baserade på Bluetooth wireless technology. Samarbetet fokuserar på att erbjuda mobila Internettjänster för de miljontals apparater med Bluetooth wireless technology som väntas de närmaste åren. Classwave är ett ledande företag inom programvaruutveckling för Bluetooth nätinfrastruktur och Axis är en ledande leverantör av infrastrukturlösningar baserade på olicensierade radiotekniker, bland annat Bluetooth wireless technology. Samarbetet innebär att företagen gemensamt kommer att ta fram lokala nät som byggs för Bluetooth wireless technology med accesspunkter från Axis och . Tillsammans ska företagen utveckla infrastrukturClasswaves Polyphony Server som ger mobila användare enkel tillgång till Internet, e-post, intranät och mobila e-handelstjänster. Dessa tjänster kan utnyttjas på hotell, butiker, flygplatser, nöjesanläggningar och andra publika platser där människor vill kunna genomföra mobil elektronisk handel eller kunna utnyttja Internet. - Vårt samarbete med Axis Communications ger oss möjlighet att snabbt genomföra pilotinstallationer och skapa referensnät för företag och operatörer som vill utnyttja möjligheterna med Bluetooth wireless technology. Axis var först i världen att visa en fungerande Bluetooth accesspunkt vilket gör dem till en naturlig partner för oss, säger Charlotte Burke Chief Marketing officer vid Classwave Wireless Inc. - Classwave är en pionjär inom utveckling av mobila applikationer och tjänster som intelligent hanterar innehåll anpassat för mobila enheter med Bluetooth wireless technology som bärbara datorer, handdatorer och mobiltelefoner, säger Patrik von Bergen ansvarig för affärsutveckling för Axis division Mobile Internet i Nordamerika. Tillsammans har vi en helhetslösning för lokala mobilnät för publika platser som flygplatser, hotell och köpcentra. Nyligen tillkännagav Classwave Wireless att man inlett ett globalt strategiskt samarbete med Starwood Hotels and Resorts Worldwide för att leverera en serie mobila tjänster baserade på Bluetooth wireless technology till hotellgäster och personal. Om Claswave Wireless Inc. Classwave Wireless är en programvaruutvecklare för nätinfrastrukturprodukter för Bluetooth wireless technology som gör att personliga nättjänster kan användas med hjälp av mobila enheter. Classwave Wireless är privatägt och har sitt huvudkontor i Toronto och bygger upp kontor i San Diego, London och Skandinavien. För mer information besök www.classwave.com För mer information vänligen kontakta: Patrik von Bergen, chef för affärsutveckling, Axis Mobile Internetdivision i Nordamerika Telefon: + 1 650 576 3101 E-post: patrik.vonbergen@axis.com Anne Rhenman, chef koncerninformation och investerarrelationer, Axis Communications Telefon: 0708-90 18 29 E-post: anne.rhenman@axis.com Charlotte Burke, Chief Marketing officer Classwave Wirelss Inc. Telefon: + 1416 730 8181 E-post: charlotteb@classwave.com ### BLUETOOTH är ett registrerat varumärke som ägs av Telefon AB LM Ericsson och licensieras till Axis Communications. Polyphony Server är ett varumärke ägt av Classwave Wireless.

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.