Axis tar över marknadsföring och försäljning av Canons nätverksvideoprodukter på stora regionala marknader globalt

Idag presenterade Axis Communications och Canon Inc. en överenskommelse som innebär att de båda bolagen förändrar sina upplägg för marknadsföring och försäljning på flera stora regionala marknader. I EMEA (Europa, Mellanöstern och Afrika) och Nordamerika kommer Axis att ta över ansvaret för marknadsföring och försäljning av Canons samlade portfölj av produkter inom nätverksvideo. Förändringen gäller i EMEA från och med 1 september, och i Nordamerika från och med 1 oktober.

– Marknaden för nätverkskameror fortsätter att visa stor potential. Vi har i egenskap av ledande aktör i branschen utmärkt läge att inkludera Canons produkter inom nätverksvideo till vår egen breda portfölj av produkter och lösningar för marknaderna EMEA och Nordamerika. Förändringen visar också Canons ambition att bygga en långsiktig närvaro för Axis i vår bransch, säger Ray Mauritsson, VD för Axis Communications.

Sedan Canon förvärvade en majoritet av aktierna i Axis 2015 har företagen fört diskussioner om vilka alternativ som finns för att på bästa sätt driva utvecklingen för produkter och lösningar inom nätverksvideo. Det nya ramverket för marknadsföring och försäljning är ett effektivt sätt att dra fördel av de synergieffekter som har kommit ur kombinationen av Axis och Canon.

På den japanska marknaden kommer Canon även i fortsättningen att sälja sina egna nätverksvideoprodukter. Därtill kommer Canon att fungera som ett komplement till Axis befintliga partnernätverk i Japan för att sälja Axis produkter på den Japanska marknaden. I övriga Asien undersöks fortfarande olika alternativ för försäljningen av Canons nätverksvideoprodukter.

I det nya ramverket kommer Canons partners och kunder att kunna dra fördel av Axis kompetens inom marknadsföring, försäljning och service och därmed få tillgång till ett bredare utbud av produkter och lösningar av det ledande företaget på marknaden för nätverksvideo.

För ytterligare information, kontakta:

Björn Hallerborn, PR & Corporate Communications Manager, Axis Communications

Tel: 046 272 34 97 E-mail: bjorn.hallerborn@axis.com

Axis erbjuder intelligenta säkerhetslösningar som möjliggör för en smartare och säkrare värld. Som marknadsledare inom nätverksvideo driver Axis branschutvecklingen genom att kontinuerligt lansera innovativa nätverksprodukter, baserade på öppna plattformar, som adderar ökat kundvärde och distribueras i ett globalt partnernätverk. Axis har långsiktiga relationer med partner och erbjuder dem kunskap och banbrytande nätverksprodukter på befintliga och nya marknader.

Axis har över 2 100 engagerade anställda i över 50 länder runt om i världen och arbetar med ett globalt nätverk av fler än 80 000 partner. Axis är ett svenskt företag som grundades 1984 och är noterat på NASDAQ Stockholm (AXIS).

Mer information om Axis finns på www.axis.com.