Axis utrustar Canons nätverkskameror med videoserverkapacitet

Axis Communications har tecknat ett strategiskt viktigt OEM-avtal med Canon om att utveckla och leverera videoserverkort till ett antal av Canons nätverkskameror. Det nya avtalet betyder att Axis och Canon utökar sitt samarbete till att även inkludera produkter för den snabbväxande marknaden för nätverksanslutna videoprodukter. Ordervärdet under det första året beräknas bli mellan 500 000 och 1 miljon Euro.

Avtalet med Canon är ytterligare en stor framgång för Axis satsningar på OEM-segmentet då det innebär att samarbetet mellan de två företagen nu sträcker sig utanför accesspunkter och skrivarserverlösningar. De kundanpassade videoserverkorten som levereras till Canon skall användas i nätverkskamerorna VB-C10 och VB-C10R och kommer att förenkla installationen av kamerorna samtidigt som användarna kan kontrollera kamerorna och få tillgång till bildmaterialet via en vanlig webbläsare. "Vi känner Axis väl sedan tidigare och de har i flera år levererat pålitliga och högkvalitativa skrivarservrar till oss", säger Mitsuhiro Tokuhara, Group Executive, Lens Products Group på Canon. "De är en bra partner eftersom vi är säkra på att de kommer att kunna fortsätta att utveckla nya hård- och mjukvarulösningar för att ansluta utrustning till nätverk." Canon VB-C10 är en högkvalitativ nätverkskamera med inbyggda funktioner för pan, zoom och tilt. Det gör den idealisk för fjärrövervakning eftersom en enda kamera kan övervaka stora områden. Den lämpar sig även väl för webbapplikationer såsom direktsändningar där besökare kan följa en händelse via webben. För information vänligen kontakta: Ray Mauritsson, Vice President OEM, Axis Communications Telefon: +46 708 90 18 10, E-post: ray.mauritsson@axis.com Anne Rhenman, Director Investor Relations and Corporate Communications, Axis Communications Telefon: +46 708 90 18 29, E-post: anne.rhenman@axis.com

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.