Fristående nätverkskamera erbjuder högkvalitativa bilder till ett lågt pris Axis lanserar nätverkskamera baserad på Linux

Axis Communications AB lanserar idag marknadens första nätverkskamera baserad på operativsystemet Linux. AXIS 2100 Network Camera kan anslutas direkt till Ethernet-nätverk utan tillgång till en PC eller server. Nätverkskameran erbjuder en enkel och kostnadseffektiv lösning med högkvalitativa bilder.

Tack vare en egen IP-adress kan AXIS 2100 fungera som en fristående enhet och överföra rörliga bilder via lokala nätverket, WAN och Internet. Kameran kan sända ut 10 JPEG-bilder per sekund. Via en webbläsare från valfri PC i nätverket, kan man komma åt och lagra de digitala bilderna. – AXIS 2100 har allt som behövs för att spela in och sända live-video över nätverk och Internet, säger Ylva Blomquist, marknadschef för kameradivisionen på Axis Communications AB. Vi valde att satsa på Linux eftersom det är ett stabilt och väl etablerat operativsystem med mycket goda förutsättningar för applikationsutveckling. För industrin, affärer, skolor och sjukhus Förutom direktanslutning till Ethernet-nätverk, kan AXIS 2100 anslutas till ett modem eller en ISDN/GSM-adapter via sin RS-232-serieport. Det kan till exempel vara användbart vid fjärrövervakning och kontroll av larm. Kameran har stöd för nätverksprotokollen TCP/IP, HTTP, FTP och SMTP. Videoinspelningen behöver inte ske konstant eftersom kameran enkelt kan förprogrammeras för att skicka bilder över nätet vid en viss tidpunkt, eller lagra dem i det interna minnet. Bilderna kan exempelvis sedan skickas via e-post. AXIS 2100 riktar sig bland annat till företag inom tillverkningsindustrin, affärer, skolor och sjukhus. Kameran kan också användas för att öka mervärdet på ett företags interna och externa webbplats, till exempel genom att visa rörliga bilder på via så kallad "web casting". Pris och tillgänglighet AXIS 2100 Digital Network Camera finns tillgänglig via Axis distributörer till ett cirkapris hos slutkund på 4 399 kronor exklusive moms. Mer om ThinServer-tekniken Axis Communications ThinServer-teknik, är kärnan i Axis produkter och innebär att dessa kan nås direkt av samtliga klienter i ett nätverk. "Thin Servers" kombinerar komprimerade versioner av operativsystem som Windows NT, NetWare och OS/2, vilket ger hög flexibilitet och prestanda. Dessa produkter styrs på ett enkelt sätt via en webbläsare av standardmodell.

Axis är ett IT-företag som erbjuder nätverksvideolösningar för professionella installationer. Företaget är global marknadsledare inom nätverksvideo och en drivande kraft bakom övergången från analog till digital videoövervakning. Axis produkter och lösningar är inriktade på säkerhetsövervakning och fjärrövervakning, som är baserade på innovativa och öppna tekniska plattformar. Axis är ett Sverigebaserat företag som agerar globalt via egna kontor i ett tjugotal länder och genom partnersamarbete i mer än 70 länder. Axis grundades 1984 och är noterat på NASDAQ OMX Nordic under symbolen AXIS. Mer information om Axis finns på www.axis.com.