Svenska Axis utser ny VD och satsar på trådlös kommunikation Magnus Karnsund ny VD för Axis

Magnus Karnsund har utsetts till ny VD för Axis Communications. Magnus Karnsund kommer närmast från Ericsson, där han arbetade som chef för affärsområdet Wireless Office Solutions inom Enterprise-segmentet. I samband med VD-bytet blir tidigare VD:n Mikael Karlsson ny styrelseordförande.

Lundaföretaget Axis Communications satsar nu på att bli det ledande företaget inom interkonnektivitet i den nya "konvergerade världen", det vill säga där trådlös och fast data- och telekommunikation baserad på IP-teknik smälter samman. I samband med nysatsningen utser man också Magnus Karnsund till ny VD. Mikael Karlsson är fortfarande huvudägare och blir ny styrelseordförande. – Det är oerhört roligt med ett svenskt företag som ligger så långt framme inom sin nisch, och har en så djup teknisk kompetens. Det är en spännande utmaning att få driva verksamheten för ett så professionellt och väl ansett företag, säger Magnus Karnsund, VD för Axis Communications. Magnus Karnsund har en lång erfarenhet från Ericsson, där han senast ansvarade för affärsområdet för trådlösa inomhuslösningar inom Enterprise – ett av Ericssons tre segment. Dessförinnan har Magnus Karnsund bland annat arbetat på McKinsey som management-konsult. Magnus Karnsund har en civilingenjörsexamen inom industriell ekonomi från Linköpings Tekniska Högskola, samt en MBA från Wharton School i Pennsylvania i USA. – Inom ramen för det strategiska teknik- och affärsutvecklingsarbete vi bedrivit de senaste 18 månaderna är detta ett steg i riktningen mot att bli ett framgångsrikt och erkänt företag även inom trådlös kommunikation, såsom till exempel Bluetooth. Axis kommer att ha stor nytta av Magnus Karnsunds gedigna erfarenheter av trådlösa inomhuslösningar och att göra stora internationella affärer med telekomoperatörer, säger Mikael Karlsson, styrelseordförande för Axis. Leder Axis in i en ny värld – Vi satsar nu starkt på att bli en världsledande leverantör av produkter för lättillgänglig åtkomst av såväl trådlösa som fasta nätverk, det vill säga såväl data som röst och bild på den konvergerande marknaden för data och telefoni, säger Magnus Karnsund, VD för Axis. Magnus Karnsund är 38 år, gift och har fyra barn. BILD på Mikael Karlsson och Magnus Karnsund finns att ladda ner från www.se.axis.com/news/press/