Axkid lanserade nya produkter på Europas största barn- och babymässa

Axkid lanserade flera nya produkter på Europas största mässa för barn- och babybranschen, Kind + Jugend, som gick av stapeln i Köln förra veckan.

Storsäljaren Minikid lanserades i en Isofix-version, Minikid Isofix. Isofix är en internationell standard för att montera bilbarnstolar i bilar och Minikid Isofix kommer även med en antirotationsbåge istället för underförankringsband, vilket ytterligare underlättar monteringen. Stolen är godkänd enligt säkerhetsstandarden ECE r44.

”Vi ville lansera denna stol nu innan I-Size fullt ut ersätter ECE r44. Just nu löper dessa standarder parallellt. Det huvudsakliga syftet med I-Size är att göra stolarna enklare att montera med isofix-fästning, vilket vår stol har. I I-Size godkänns dock stolarna efter barnets längd istället för vikt som i ECE r44. Minikid Isofix är godkänd för barn upp till 18 kg, vilket gör att den oftast kan användas längre än motsvarande I-size stol som är godkänd upp till 105 cm”, säger vd Daniel Johansson.

”När I-Size kom för några år sedan var det många som trodde att det skulle bli en väldigt viktig märkning att ha. Det, bedömer vi, har ebbat ut lite grann. Det man är ute efter är enkelheten i monteringen genom isofix, och det kan man uppnå utan att i övrigt följa den standarden. Nu kommer vi att lansera ett modulsystem för I-Size framöver, men vi ville göra saker i rätt ordning och få ut så mycket som möjligt av vår befintliga teknik genom att lansera en isofix-version av Minikid först”, fortsätter Johansson.

Utöver Minikid Isofix lanserade Axkid en uppdatering av den vanliga Minikid-stolen som fått sidokrockskydd och flera nya detaljer som underlättar användningen. I Minikid-familjen lanserades också ett nytt babyskydd, Minikid Infant.

Slutligen lanserades även en egenutvecklad barnvagn, Axkid Life. Dels är den så liten att den passar som handbagage på flyg och dels har den en hård liggdel, vilket är något som konkurrenterna inte har idag. En babyskyddsadapter som gör att babyskyddet Minikid Infant passar perfekt på vagnen lanserades också.

För mer information, vänligen kontakta:
VD Daniel Johansson, tel. 0704-56 67 33

Om Axkid AB
Axkid utvecklar, tillverkar och säljer bilbarnstolar med inriktning mot den europeiska marknaden, men har även en viss försäljning i bland annat Kina. Axkid´s bilbarnstolar är framtagna i linje med den skandinaviska filosofin om att bakåtvänt är säkrast, vilket är en insikt som sprider sig ut i världen. Alla bilbarnstolarna är godkända enligt den europeiska säkerhetsstandarden ECE r44 04.