Halvårsrapport januari - juni 2017 Axonkids AB

Rekordförsäljning och lönsamhet på ny nivå

Andra kvartalet i sammandrag

• Omsättningen ökade med 127 procent till 24 115 KSEK (10 627), vilket var den högsta tillväxttakten sedan starten.
  • Rörelseresultatet förbättrades till 2 043 KSEK (226).
  • Resultatet före skatt blev 1 980 KSEK (151).

Första halvåret i sammandrag

• Omsättningen ökade med 92 procent till 38 439 KSEK (20 007), vilket var den högsta tillväxttakten sedan starten.
  • Rörelseresultatet förbättrades till 2 888 KSEK (241).
  • Resultatet före skatt blev 2 670 KSEK (32).

(Se bifogad PDF för diagram)

Finansiell översikt Kv 2 Kv 2 Förändr 6M 6M Förändr
Tusentals kronor 2017 2016 % 2017 2016 %
Nettoomsättning 23 534 10 192 131% 37 418 19 305 94%
Ebitda 4 180 420 896% 5 236 622 742%
Rörelseresultat, ebit 2 043 226 803% 2 888 241 1098%
Resultat före skatt 1 980 151 2 670 32
Resultat per aktie (SEK) 0,20 0,02 0,28 0,00
Antal utestående aktier, tusental 9 700 8 200 9 700 8 200

VD-kommentar

Det första halvåret var en milstolpe för Axkid då vi med hjälp av en fin tillväxt lyfte resultatet till en helt ny nivå. Det andra kvartalet var starkare än väntat och omsättningen mer än fördubblades. Förutom en stark underliggande tillväxt lyftes försäljningen i kvartalet extra högt av order som inte kunde levereras under det första kvartalet. Vi har under kvartalet ökat produktionstakten och ligger nu i fas. I kvartalet såg vi en stark tillväxt i Europa. Regionen börjar få upp ögonen för bakåtvänt åkande samtidigt som vi har konkurrenskraftiga produkter.

EBITDA-resultatet på 4,1 MSEK gav en marginal på dryga 17%. Förbättringen är dels ett resultat av ett idogt arbete med att effektivisera produktionen och dels högre volymer. Vi har inte heller hunnit resursförstärka i samma takt som försäljningen vilket vi skulle behöva för att säkra framtida tillväxt. Men att vi får en så fin resultatutväxling på högre volymer och når en marginal som ligger högre än vårt långsiktiga mål visar att vi har ett mycket väl fungerande produktionsled och en skalbar organisation. Det ger oss en stabil plattform för tillväxt, vilket bådar gott för framtiden.

Rörelseresultatet blev 2 MSEK och det påverkades negativt av en nedskrivning på 1,9 MSEK av upparbetade kostnader. Nedskrivningen är en konsekvens av att vissa produktmodeller kommer att utgå för att bereda plats för nya innovativa produkter.

På det stora hela är jag mycket nöjd med utvecklingen och vi känner att vi ligger rätt i tiden. De säkerhetsmässiga fördelarna med att åka bakåtvänt är påtagliga och den insikten börjar sprida sig mer och mer och på allt fler håll i Europa, vilket märks i våra försäljningssiffror.

Avslutningsvis vill jag påminna om att Europas största barn- och babymässa, Kind + Jugend, går av stapeln i mitten av september i Köln. Mässan är årets största marknadshändelse i vår bransch och vi kommer att finnas på plats och presentera flera nyheter. Så håll utkik!

Daniel Johansson, VD

Finansiell utveckling

Andra kvartalet

Nettoomsättningen ökade med 127 procent till 24 115 KSEK (10 627). Ökningen berodde på en stark utveckling på de flesta av våra marknader och hjälptes av att bakorder från det första kvartalet levererades. Bäst tillväxt sågs på den polska och tyska marknaden.

Rörelseresultatet ökade till 2 043 KSEK (226). Förbättringen beror högre försäljning och på tidigare arbete med att effektivisera produktionen. En nedskrivning av tidigare upparbetade kostnader för gamla modeller påverkade resultatet negativt med 1 927 KSEK.

Resultatet före skatt var 1 980 KSEK (151).

Första halvåret

Nettoomsättningen ökade med 92 procent till 38 439 KSEK (20 007). Ökningen berodde på en stark utveckling på de flesta av våra marknader. Bäst tillväxt sågs på den spanska, polska och tyska marknaden.

Rörelseresultatet ökade till 2 888 KSEK (241). Förbättringen beror högre försäljning och på tidigare arbete med att effektivisera produktionen. En nedskrivning av tidigare upparbetade kostnader för gamla modeller påverkade resultatet negativt med 1 927 KSEK.

Resultatet före skatt var 2 670 KSEK (32).

Finansiell ställning

Tillgängliga likvida medel uppgick därför till 1,5 MSEK (0,75) vid periodens slut. Inklusive outnyttjade kreditlinor uppgick de likvida medlen till 11 MSEK (2,4).

Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick under andra kvartalet till 2,6 MSEK (-0,7)

Kassaflödet från den löpande verksamheten för första halvåret uppgick till 6,2 MSEK (-2,6)

Granskning

Denna rapport har ej granskats av bolagets revisorer.

Kommande rapporttillfällen

Nästa informationstillfälle är den 24 november då kvartalsrapport 3 publiceras.

Det går att prenumerera på nyheter från bolaget på Aktietorgets hemsida under fliken Nyheter.