B3IT ökar intäkter 22%, resultat 51%

Tredje kvartalet, juli – sept 2016

• Omsättningen uppgår till 100,1 (81,7) MSEK, vilket ger en tillväxt om 22,5 (27,5) procent, varav 20,3 (12,3) procent organiskt
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgår till 7,9 (5,5) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 7,9 (6,7) procent
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgår till 6,5 (4,3) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 6,5 (5,3) procent
  • Resultat efter skatt uppgår till 3,9 (2,6) MSEK
  • Vinst per aktie före och efter utspädning uppgår till 0,41 (0,32) SEK

Nio månader, jan – sept 2016

• Omsättningen uppgår till 340,0 (268,0) MSEK, vilket ger en tillväxt om 26,9 (22,6) procent, varav 19,1 (14,0) procent organiskt
  • Rörelseresultat före av- och nedskrivningar (EBITDA) uppgår till 31,6 (25,6) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 9,3 (9,6) procent
  • EBITDA justerat för noteringskostnader om 2,9 MSEK uppgår till 34,5 (25,6) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 10,1 (9,6) procent
  • Rörelseresultat (EBIT) uppgår till 27,5 (22,4) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 8,1 (8,4) procent
  • EBIT justerat för noteringskostnader uppgår till 30,4 (22,4) MSEK, vilket ger en rörelsemarginal om 8,9 (8,4) procent
  • Resultat efter skatt uppgår till 19,7 (15,8) MSEK
  • Vinst per aktie före och efter utspädning uppgår till 2,47 (2,19) SEK

Händelser under niomånadersperioden

• Inom befintligt ramavtal med Stockholms läns landsting tilldelas B3IT uppdrag som beräknas uppgå till ca 12 000 konsulttimmar
  • B3IT får efter ramavtalsupphandlingar förnyat förtroende hos Försäkringskassan och Statens Tjänstepensionsverk
  • B3IT på tredje bästa plats i sin storleksklass när Great Place To Work utsåg ”Sveriges Bästa Arbetsplatser 2016”
  • Aktierna i B3IT noteras på Nasdaq First North Premier med första handelsdag 13 juni
  • Genom nyemitterade aktier tillförs B3IT kapital om 50,0 MSEK före transaktionskostnader
  • B3IT förvärvar den Stockholmsbaserade konsultverksamheten i Site of Knowledge AB, vilken omsatte cirka 11 MSEK under 2015
  • Efter flera års samarbete tilldelas B3IT sitt första ramavtal med Com Hem

Händelser efter periodens slut

• B3IT får efter ramavtalsupphandlingar förnyat förtroende av Arbetsförmedlingen och Centrala Studiestödsnämnden
  • B3IT kallar till extra bolagsstämma 18 november avseende emission av teckningsoptioner

För fullständig rapport se bilaga.

För ytterligare information, kontakta gärna:

Sven Uthorn, VD och koncernchef, 070-899 36 70
Harriet Piscator, CFO, 070-317 47 99

Annette Björklund, IR-ansvarig, 072-700 70 82, annette.bjorklund@b3it.se

Denna information är sådan information som B3IT Management AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 9 november 2016 kl 08.00 CET. Certified Adviser är FNCA Sweden AB.