Bactiguard vinner upphandling i Sverige

Bactiguard har vunnit en upphandling av urinkatetrar för Kalmar Läns Landsting. Kontraktet är en förlängning av det tidigare avtalet, gäller 4 år och möjliggör för vården att beställa Bactiguards infektionsförebyggande urinkatetrar.

”Kalmar läns landsting har använt våra produkter de senaste 2 åren och nyligen beslutat att fortsätta användningen av infektionsförebyggande katetrar genom att specifikt efterfråga det i den senaste upphandlingen. Vi har ett väldigt gott samarbete och välkomnar deras förnyade förtroende för oss i att leverera infektionsprevention till regionen ”, säger Nina Nilsson, SVP Sales and Marketing på Bactiguard.

Kontraktet sträcker sig från 1 april 2017 till 31 mars 2021 och täcker både BIP Foley Catheter i latex och BIP Foley Catheter Silicone.

Nina Nilsson, SVP Sales and Marketing, Mobil: +46 70 214 87 49

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikföretag, vars affärsidé är att förhindra vårdrelaterade infektioner, minska antibiotika-användningen och rädda liv genom att utveckla och tillhandahålla infektionshämmande lösningar för sjukvården. Företagets patenterade ytskikt förhindrar vårdrelaterade infektioner genom att motverka bakterietillväxt på sjukvårdsprodukter. Bactiguard®-belagda urinvägskatetrar är marknadsledande i USA och Japan, och de senaste åren har bolaget tagit fram en egen produktportfölj med katetrar för urin-, luft- och blodvägar. Bactiguard är inne i en stark expansionsfas med fokus på nya marknader i Europa, Mellanöstern, Asien, Sydamerika och södra Afrika. Företaget har en marknadsnärvaro på ca 50 marknader och har omkring 60 medarbetare. Huvudkontoret finns i Stockholm och produktionsanläggningar i Sverige och Malaysia. Bactiguard är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Bactiguard på www.bactiguard.se

Bactiguard är ett svenskt medicintekniskt företag med global närvaro, som erbjuder en infektionshämmande lösning som förhindrar vårdrelaterade infektioner orsakade av medicintekniska produkter. Genom att förhindra infektioner, bidrar vi till att minska användningen av antibiotika och spridningen av multiresistenta bakterier, som är ett växande problem världen över. Vi räddar liv, höjer patientsäkerheten och sparar därigenom avsevärda kostnader för sjukvården och samhället. Vår teknologi är välbeprövad, säker och patientvänlig och består av ett tunt ytskikt av ädelmetaller som motverkar att bakterier fäster och växer. Ytskiktet kan appliceras på i stort sett alla medicintekniska produkter. Urinvägskatetrar med Bactiguards ytskikt är marknadsledande i USA och Japan och företaget har även en egen produktportfölj, som består av katetrar för urin-, luft och blodvägarna. Bactiguard är ett tillväxtbolag med fokus på Europa, Mellanöstern, Asien, och Latinamerika. Företaget har omkring 70 medarbetare runt om i världen, främst på huvudkontoret i Stockholm och produktionsanläggningen i Malaysia och är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Bactiguard på www.bactiguard.se