Leverans till södra Afrika

Bactiguard levererar en order på cirka 20 000 infektionshämmande produkter till södra Afrika, omfattande både urinvägs- och centrala venkatetrar för sjukvården i Angola.

I juli 2014 etablerade Bactiguard marknadsnärvaro i sju afrikanska länder, söder om Sahara. Samtidigt levererades en första order urinvägskatetrar till Zambia. Den nya leveransen är den första till sjukvården i Angola och omfattar både infektionshämmande urinvägs- och centrala venkatetrar för sjukvården i Angola.

”Vi är glada över att vi nu har etablerat ett fotfäste i södra Afrika. Dessa tillväxtländer har stora hälsoutmaningar kopplade till vårdrelaterade infektioner och antibiotikaresistens. Genombrottet i leveranser till Afrika visar att Bactiguard kan tillhandahålla lösningar som inte bara är effektiva i att förhindra infektioner, utan även kostnadseffektiva”, säger Niels Christiansen, VD.

Cecilia Edström, Tf Försäljnings-, Marknads- och Kommunikationsdirektör,  cecilia.edstrom@bactiguard.se , mobil: +46 722 262 328

Bactiguard är ett svenskt medicinteknikföretag, vars affärsidé är att förhindra vårdrelaterade infektioner, minska antibiotika-användningen och rädda liv genom att utveckla och tillhandahålla infektionshämmande lösningar för sjukvården. Företagets patenterade ytskikt förhindrar vårdrelaterade infektioner genom att motverka bakterietillväxt på sjukvårdsprodukter. Bactiguard®-belagda urinvägskatetrar är marknadsledande i USA och Japan, och de senaste åren har bolaget tagit fram en egen produktportfölj med katetrar för urin-, luft- och blodvägar. Bactiguard är inne i en stark expansionsfas med fokus på nya marknader i Europa, Mellanöstern, Asien, Latinamerika och södra Afrika. Företaget har en marknadsnärvaro på ca 50 marknader och har omkring 60 medarbetare. Huvudkontoret finns i Stockholm och produktionsanläggningar i Sverige och Malaysia. Bactiguard är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Bactiguard på www.bactiguard.se

Bactiguard är ett svenskt medicintekniskt företag med global närvaro, som erbjuder en infektionshämmande lösning som förhindrar vårdrelaterade infektioner orsakade av medicintekniska produkter. Genom att förhindra infektioner, bidrar vi till att minska användningen av antibiotika och spridningen av multiresistenta bakterier, som är ett växande problem världen över. Vi räddar liv, höjer patientsäkerheten och sparar därigenom avsevärda kostnader för sjukvården och samhället. Vår teknologi är välbeprövad, säker och patientvänlig och består av ett tunt ytskikt av ädelmetaller som motverkar att bakterier fäster och växer. Ytskiktet kan appliceras på i stort sett alla medicintekniska produkter. Urinvägskatetrar med Bactiguards ytskikt är marknadsledande i USA och Japan och företaget har även en egen produktportfölj, som består av katetrar för urin-, luft och blodvägarna. Bactiguard är ett tillväxtbolag med fokus på Europa, Mellanöstern, Asien, och Latinamerika. Företaget har omkring 70 medarbetare runt om i världen, främst på huvudkontoret i Stockholm och produktionsanläggningen i Malaysia och är noterat på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Bactiguard på www.bactiguard.se

Citat