Stockholms Praktiska Gymnasium har startat, nu är det Malmös tur

Stockholms Praktiska Gymnasium har startat, nu är det Malmös tur. Baggium AB startade Göteborgs Praktiska Gymnasium 1999 och Stockholms Praktiska Gymnasium 2000. Denna gymnasiala lärlingsutbildning har visat sig vara mycket framgångsrik för elever som, visserligen är trötta på långa skoldagar i skolbänken, men ändå vill vidare och både få en yrkesutbildning och en chans att studera vidare på högskolan. Utbildningsmodellen har utsetts som "Lärande exempel" av Skolverket och har många av svaren som t e x skolborgarråd Jan Björklund (fp) i Stockholm frågar efter i en aktuell artikel i Svenska Dagbladet 2001-02-01 (http://www.svd.se/dynamiskt/Ettan/did_957530.asp). Det finns dock en viktig skillnad. När Jan Björklund vill göra avkall på de så kallade kärnämnena vill Stockholm Göteborg och Malmös Praktiska Gymnasium även ge eleverna en god allmän teoretisk kunskapsbas. I ett omfattande samarbete med branscherna fordon, energi, industri, låssmed mm har Baggium byggt upp en utbildningsform som bjuder in företagen till skolan för att på så sätt kombinera den senaste tekniken hos företagen i denna nya form av lärlingsutbildning. Starten i Malmö beräknas till höstterminen 2001 För vidare information kontakta Thorbjörn Hellman rektor Göteborgs Praktiska 031-123955 Gymnasium Dave Clark utbildkonsulent Stockholms Praktiska 08-7923870 Gymnasium Jonny Nordqvist VD Baggium AB 031-7953872 Baggium AB är ett tjänsteföretag som bedriver vård, behandling samt skolverksamhet för invandrarungdomar. Genom institution familjevård och utslussningsverksamhet är man en av de första som har riktade behandlingsinsatser för dessa. Inom utbildningssidan (Stockholm, Göteborg och Malmö Praktiska Gymnasium) arbetar man även med svenska ungdomar. För vidare information se www.baggium.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/07/20010207BIT00830/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/07/20010207BIT00830/bit0002.pdf