Bahnhof Internet köper EuroSeek Access - kontant

Bahnhof Internet köper EuroSeek Access - kontant Internetleverantören Bahnhof Internet AB köper EuroSeek Access ur EuroSeek-konkursen. Avtalet skrevs med konkursförvaltaren igår, tisdag, och köpeskillingen erlades kontant. Doldisen Bahnhof Internet är Sveriges äldsta och största fristående internetleverantör och har gått med vinst sedan 1994. Köpet är ett första steg i en långsiktig strategi från Bahnhof att köpa och strukturera upp delar av de många svenska internetföretag som väntas gå i konkurs eller tvingas till rekonstruktion: - Internetbubblan är en myt. Däremot fanns det en börsbubbla kopplad till IT-vågen. Men många av de idéer som nu håller på att gå omkull har en sund kärna och vi diskuterar flera strategiska köp och övertaganden där vi vet att vi kan driva verksamheten vidare med vinst. EuroSeek Access råkade bli det första som kom till avslut, säger Bahnhofs grundare Oscar Swartz i en kommentar till affären. EuroSeek Access AB var en av två huvuddelar i den stora internetsatsningen EuroSeek, som förra våren ansågs vara värd hundratals miljoner. Sökportalen EuroSeek.com skulle locka miljontals européer till sin sökmotor och EuroSeek Access skulle leverera bredbansuppkopplingar över hela Europa. Företaget gick efter lång vånda i konkurs den 18 september i år. EuroSeek Access har gjort stora investeringar i fasta och trådlösa nät och i hårdvaror. Idag har EuroSeek Access ca 100 fast uppkopplade företagskunder samt några hundra hushåll anslutna med bredband och en beräknad årsomsättning på 5 miljoner kronor. EuroSeek levererar internettjänster till bland andra börsföretaget Custos, logistikföretaget Schenker i Göteborg med 4000 anställda och mäklarfirman Fischer & Partners. Företaget har kunder främst i och kring Göteborg och Stockholm samt i Bohuslän, Halland och Skåne. Köpeskillingen är hemlig men erlades kontant under gårdagen. Genom Bahnhofs förvärv garanteras kunderna fortsatt och obruten internetservice. - Vi var ensamma om att både kunna betala direkt och att tekniskt klara av att garantera en obruten internetaccess för Euroseeks kunder. Därför fick vi förtroendet trots att andra låg högre i budgivningen, säger Jon Karlung, Bahnhofs VD. Bahnhof Internet AB har gått med vinst sedan starten 1994. Företaget har 30 anställda och räknade före förvärvet av EuroSeek Access med en omsättning på 45 miljoner kronor i år och en vinst på 3 miljoner. Köpet väntas öka företagets omsättning med 5 miljoner kronor på årsbasis. - Det här stärker Bahnhof. Verksamheten kommer att generera god vinst redan från nästa år. Vi slår ihop näten och driver allting vidare med vår service och support, säger Oscar Swartz. - Vi vet att EuroSeeks kunder har upplevt problem under en lång tid, men nu får de istället del av Bahnhofs erfarenhet och tekniska stabilitet, vilket kommer uppfattas som en stor förbättring, tror Swartz som lovar att det nya nätet kommer att fungera perfekt redan under hösten. Bakgrund Bahnhof Internet Bahnhof Internet är en fristående ISP (Internet Service Provider) som erbjuder hosting, bredband och klassiska internettjänster som webbhotell, uppringda anslutningar, e-posttjänster och domäntjänster för små och medelstora företag. Bahnhof har under IT-boomen aldrig tagit in något externt riskkapital utan ägs till 100% av grundarna, som alla är verksamma i företaget. Företaget har inte heller haft någon stark mediaprofil utan kraften har ägnats åt den egna verksamheten och överskottet har satsats i flera egna företagsprojekt. Bland annat har Bahnhof byggt upp en egenfinansierad och toppmodern serverhall i Stockholms innerstad. Man har också startat Sveriges första Print-on-demand-förlag, Periskop. Framför allt har Bahnhof gjort sig känt utanför utanför Sverige som ett företag som på privat och kommersiell grund arbetar med internetbistånd i två av Afrikas fattigaste länder, det lilla ö-riket Sao Tomé & Principe och Demokratiska Republiken Kongo, f.d. Zaire. För Sao Tomé & Principe driver Bahnhof landets toppdomän, .ST (motsvarigheten till Sveriges .SE) och har finansierat och startat två internetanslutna datasalar på landets skolor samt ett internetkafé i huvudstaden, där även kurser hålls. Sedan oktober 2000 har Bahnhof Internet också avtal med post- och telestyrelsen i Demokratiska Republiken Kongo att sköta deras toppdomän .CD på motsvarande sätt. För mer information: Kontakta Oscar Swartz, 0709-17 49 26, VD Jon Karlung, 0709-17 49 23. Presskontakter även Christian Gergils, 070-180 99 77. Pressbilder: http://isp.bahnhof.se/press/ ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/03/20011003BIT00580/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/03/20011003BIT00580/bit0001.pdf

Om oss

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, samt är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location i serverhallar. Vid grundandet 1994 var Bahnhof den första fristående ISP:n (Internet Service Provider) i Sverige. Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris.