Bahnhof Internet öppnar i Göteborg

Bahnhof Internet öppnar i Göteborg VD tror på lönsamhet från start Den svenska internetleverantören Bahnhof Internet öppnar nu kontor i Göteborg. Bahnhof flyttar in i British Telecoms gamla lokaler på Gruvgatan i Högsbo. Bolaget som har sitt huvudkontor i Uppsala och sin starkaste position i Stockholm, Mälardalen och Dalarna, är en av doldisarna inom svenskt IT-företagande. Bahnhof Internet har gått med vinst sedan starten 1994 och satsat på lönsamhet framför medial uppmärksamhet. Bakgrunden till Göteborgsetableringen är att Bahnhof Internet tidigare i höst köpte Euroseek Access från konkursförvaltaren. Euroseek Access, som var en del i den stora EuroSeek-konkursen, har en stor närvaro i Västsverige och levererar bredband och internetuppkopplingar i bland annat Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Billdal, Uddevalla, Borås och Laholm. För att garantera en fullgod service och för att ytterligare bygga ut verksamheten har Bahnhof nu beslutat att öppna det nya kontoret. Till platschef har utsetts Anders Wenneberg, som innan konkursen arbetade som tekniskt ansvarig i regionen för Euroseek. - Vi etablerar oss i Göteborg på typiskt Bahnhofvis, med ögat på plånboken. Anders Wennberg representerar en utmärkt kombination av driven säljare och tekniker och jag tror att han kommer lyckas att driva Bahnhof med vinst redan från start också i Västsverige, säger Bahnhofs VD, Jon Karlung. Grundare och arbetande styrelseordförande i Bahnhof Internet är IT- profilen Oscar Swartz, en av de första svenskarna som övertygades om den enorma potentialen i det som kom att kallas "Internet". Men med sin bakgrund som lärare på Handelshögskolan, och som forskat kring bland annat börskraschen på 1930-talet, valde Oscar Swartz att driva Bahnhof enligt traditionella ekonomiska principer och att inte delta i IT- hysterin. - Vi har gått med vinst sedan starten -94, men det betyder ju också att vi fick spara och gneta även när andra åkte limousin och drack champagne. Men nu omsätter vi närmare 50 miljoner med en hygglig vinst. Och kunderna uppskattar allt mer leverantörer som ser långsiktigt på sin verksamhet och driver den enligt sunda företagsekonomiska principer, säger Oscar Swartz: - Dagsländornas tid i IT-branschen är över. Men för den seriösa delen av branschen vänder det nu starkt uppåt, kommenterar Oscar Swartz. För ytterligare kommentarer: VD Jon Karlung, 0709-174923 Grundare och styrelseordförande Oscar Swartz: 0709-174926 Platschef Göteborgskontoret, Anders Wenneberg: 0709-174937 För pressbilder: http://isp.bahnhof.se/press ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT00550/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/31/20011031BIT00550/bit0002.pdf