Bahnhof storsatsar på fiber i svenska städer inför 2016

Internetoperatören Bahnhof bygger ut sitt nät till att omfatta ännu fler svenska städer. Investeringen är bland de största i bolagets historia.

– Vi kan nu under 2016 angöra ännu fler städer via vårt backbone, ryggradsnät, och resultatet blir extremt snabba och stabila anslutningar till ett konkurrenskraftigt pris, säger Jon Karlung, vd, Bahnhof.

Den totala sträckningen på Bahnhofs nya backbone-nät blir 325,9 mil.

Bahnhof är en av marknadens snabbast växande internetoperatörer med verksamhet i hela Norden. För att möta efterfrågan och säkerställa kapaciteten har bolaget tecknat ett avtal med fiberleverantören Skanova. Avtalet är tecknat på femton (15) år och säkrar samt utvidgar tillgången på kapacitet i ett stort antal svenska städer.

Den exklusiva nyttjanderätten regleras av en så kallad IRU-licens (Indefeasible right of use) och gäller tillgången till transportfiber. Dessutom ingår inplaceringsprodukter och accessfiber.

– Kort sagt gör vi det lättare för kunderna att få kraftfull fiber direkt från Bahnhof utan mellanhänder. I många städer minskar vi dessutom latensen och anslutningen blir alltså ännu snabbare, säger vd Jon Karlung.

Ökad redundans – färre avbrott

Storsatsningen innebär samtidigt att redundansen ökar, vilket betyder att vid ett eventuellt avbrott kan Bahnhof omedelbart skicka samma internettrafik en annan väg genom landet.

Det exakta beloppet för avtalet är inte officiellt. Tidigare under 2015 förvärvade Bahnhof internetoperatören Tyfon för 70 miljoner, och den kommande satsningen är också en stor investering:

– Det är en av de största satsningarna i bolagets historia. Med den här satsningen är vi inte längre en utmanare till de största telekomoperatörerna, utan tar tvärtom täten själva. Ingen annan kommer att kunna leverera en bättre internettjänst än Bahnhof, säger Jon Karlung, vd.

HELA LISTAN/Här ökar Bahnhof sin närvaro

Örebro

Presskontakt: Jon Karlung, vd

e-post: jon.karlung@bahnhof.net

Bahnhof är en svensk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Lund, Borlänge, Lissabon och Kiev.

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) samt co-location i serverhallar.

Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris. Bahnhof AB är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.

Om oss

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, samt är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location i serverhallar. Vid grundandet 1994 var Bahnhof den första fristående ISP:n (Internet Service Provider) i Sverige. Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris.