Bahnhof tecknar order värd 5 MSEK

Vectura Consulting anlitar Bahnhof för att förse företaget med fiberanslutningar och datakommunikationstjänster över hela landet. Ramavtalet kan utökas om behoven förändras.

Vectura Consulting AB startades 1 januari 2009 och är en sammanslagning av Vägverket Konsult och Banverket Projektering. Från och med augusti kommer Bahnhof ensam att förse 32 av företagets lokalkontor runt om i Sverige med såväl fiberanslutningar som nätverkstjänster. Allting bygger på switchingtekniken MPLS (*).

Avtalet bygger på tillgängligheten i Bahnhofs rikstäckande fiberstamnät, Bahnhof Carrier Network. I dag har nätet kopplingspunkter i samtliga större svenska orter med en mycket hög kapacitet.

– Vi har alla komponenter som krävs för att bygga upp ett nät av den här storleken. Vi har infrastrukturen, vi har datacenter på strategiska platser i landet och vi har kunnandet för att snabbt sätta upp nätet som kunden önskar. Samtidigt är lösningen flexibel, och vi kan med mycket kort varsel utöka antalet anslutna orter i Vecturas nät. Vi är mycket glada över Vecturas förtroende, säger Tomas Söder, försäljningschef på Bahnhof.

Ordern är värd cirka 5 miljoner kronor.

* MPLS, Multiprotocol Label Switching, är en teknik för att switcha (växla) trafik oberoende av nätverksprotokoll. All trafik, alla paket, packas oberoende av typ in i MPLS-paket som sedan får en etikett. All trafik växlas sedan utifrån beskrivningen på etiketten, inte genom att analysera paketen. En av fördelarna är att det blir väldigt lite överflödig trafik i nätet, en annan att de virtuella länkarna i ett MPLS-nät gör nätet extremt flexibelt. I Vectura Consultings fall innebär teknikvalet att det går mycket snabbt att lägga till nya lokalkontor om behovet skulle uppstå.

Presskontakt: Tomas Söder, försäljningschef, 076-111 01 00, e-post: tomas.soder@bahnhof.net

Jon Karlung, Vd, 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Pressbilder: Högupplösta pressbilder finns för nedladdning på www.bahnhof.se/press.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö och Kiev.