Bahnhofs delårsrapport Q3 2018

Vinst: 40,2 Mkr
Ökning +33,4%

Det tredje kvartalet år 2018 i siffror

Omsättningen uppgick till: 285,3 Mkr (249,2 Mkr)

Resultat innan avskrivningar (EBITDA) uppgick till: 49,9 Mkr (38,1 Mkr)

Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till: 40,2 Mkr (30,1  Mkr)

Resultat efter skatt uppgick till: 31,4  Mkr (24,1 Mkr)

Resultatet före skatt per aktie uppgick till: 0,37 kr (0,28 kr)

Siffror inom parentes avser det tredje kvartalet 2017.

Bahnhof slår nya ekonomiska rekord!

Bahnhof slår nya ekonomiska rekord. Rörelseresultatet för det tredje kvartalet är med bred marginal det bästa någonsin. Resultatet före skatt är 40,2 Mkr. Det är drygt 33 procent bättre än för det tredje kvartalet år 2017. Nettomarginalen förstärks till 14 procent. Det tredje kvartalet har dessutom den högsta omsättningen i bolagets historia, drygt 285 Mkr.

De ekonomiska framgångarna är ett kvitto på att Bahnhof är på rätt spår. Det visar att satsningen på att förena nättjänster med molntjänster fungerar. Vi erbjuder extremt driftsäkra molntjänster i våra datahallar, samtidigt som vi byggt ”Sveriges snabbaste bredbandsnät” (källa: Bredbandskollens långtidsmätning, publicerad våren 2018).

Det finns inte längre någon tydlig gräns mellan tjänster i datahallar och tjänster i nätet. Med full kraft fortsätter Bahnhof därför framtidssatsningen ”Big City”, som gifter ihop tekniken till en enda kraftfull plattform för alla behov.

På privatsidan växer Bahnhof under det tredje kvartalet (juli - september 2018) organiskt med stabila 7 246 privatkunder netto. Det är en stark tillväxt, särskilt mot bakgrund av att försäljningen sammanfaller med många människors semester under en varm sommar.

Den finansiella situationen i Bahnhof är exceptionellt god. Kassaflödet är för perioden plus 35,6 Mkr (-0,5 Mkr år 2017). Under perioden genomför vi även fortsatta uppgraderingar av våra teknikplattformar (datacenter och nät) på totalt 15,3 Mkr (3.6 Mkr). Den sista september 2018 är likvida medel i Bahnhofs kassa betryggande 265,0 Mkr (184,7 Mkr).

Prognos år 2018

Bahnhofs prognos för helåret 2018 är ett rörelseresultat (EBIT) på 145 miljoner kronor med en omsättning på 1,2 miljarder kronor. Tillväxten kommer vara organisk utan tillskott av kapital eller utspädning av aktier. Vi utesluter samtidigt inte strukturaffärer eller etablering inom nya affärsområden som kan ge positiva effekter.

Vision

Bahnhofs styrka är kombinationen av innovationer och nytänkande, som förenas med en kostnadsmedveten och organisk tillväxt. Vi är offensiva, rörliga och vi tar tillvara alla möjligheter som följer av tekniska landvinningar. Bahnhof bygger egen infrastruktur, men samarbetar även med andra aktörer och partners som till exempel regionala stadsnät. Inom knappt fem år ska Bahnhof vara en av de stora Nordeuropeiska aktörerna inom telekom. Det ska uppnås genom tekniska och affärsmässiga innovationer, som utnyttjar svagheterna i etablerade affärsmodeller hos konkurrerande telejättar. Bahnhof sätter människan i centrum. Vi värnar individen och friheten på nätet. Strategiskt är våra kärnvärden nätneutralitet, kommunikationsfrihet och rätten till ett privatliv. Detta är för oss inte tomma ord. Bahnhof står upp för våra kunder, och vi tar ställning även i kontroversiella frågor!

Företagsmarknad

Totalt svarade koncernens företagsaffär för 98,7 Mkr av Bahnhofs omsättning under det tredje kvartalet 2018.

Samtliga Bahnhofs tjänster handlar om informationsbehandling och kommunikation på olika sätt, med den gemensamma nämnaren att de utgår från någon av våra centralt belägna datahallar.

I datahallarna driver vi ett antal stora molnplattformar för tiotusentals kunder, där vi fokuserar på skalbarhet, driftsäkerhet och datasäkerhet. Alla tjänster kan sen i princip levereras ”på kran” över IP-nätet; från enkla bredbandsuppkopplingar, till storskaliga och avancerade drifttjänster till företag. Bahnhof står för pålitliga och extremt driftsäkra tjänster som ligger i teknikens framkant.

Ett nytt och snabbt växande kundområde är artificiell intelligens (AI). Bahnhof attraherar nu aktörer som bygger artificiell intelligens, där teknikplattformen drivs i vår infrastruktur. Ett exempel är till exempel det svenska bolaget Mapillary – som utvecklat världens snabbaste beräkningskluster för artificiell intelligens, med så kallad ”deep learning”.

Vid sidan av mediabranschen och finanssektorn är just bolag som utvecklar AI en naturlig och välkommen kundgrupp. Förutom tekniska fördelar erbjuder Bahnhof en legal plattform som inte komprometteras av till exempel amerikanska kommersiella fiskafängen genom ”Cloud Act”. Bahnhof driver istället alla bolagets teknikplattformar enligt principen ”Based in Sweden” och skyddar kunder från informationsläckage i alla lägen.

På nätsidan driver vi nu en mer finmaskig nätutbyggnad (vid sidan av det stora stomnätet), som ytterligare höjer prestandan hos slutkunder. Inom kort stödjer samtliga våra teknikplattformar för slutkunder lägst 10 Gbit/s (10 000 Mbit/s). Vi sammankopplar därutöver knutpunkter i stadskärnor med 100 Gbit/s.

Ur ett nättekniskt perspektiv driver vårt arbete fram ett stadigt ökande stöd för IPv6 bland partners, med målet att ytterligare förbättra prestandan.​ Bakgrunden till att vi driver på det sistnämnda, är bristen på IPv4 adresser som i praktiken är slut.  Det har tyvärr varit mycket trögt att få igenom ett skifte till den nya standarden IPv6, som även skulle förbättra prestandan. Bahnhof har redan stöd för IPv6 i hela vårt nät, men eftersom det krävs att det även ska finnas stöd hos lokala partners i t.ex. stadsnät går det inte att koppla på.

Men nu tycks det som att verkligheten långsamt börjar hinna ifatt de flesta aktörer, och det finns numera en insikt i att skiftet till IPv6 radikalt förbättrar användarupplevelsen. De nät som har allra längst startsträcka för att stödja IPv6 är för närvarande Open Universe (Telenor) enligt uppgift först i Q3 2019, Telia Öppen Fiber/Zitius Q2 2019 samt Itux (Comhem) Q1-Q2 2019. Några av de stadsnät som är längst framme i teknikskiftet är istället Utsikt, MKB/Malmö, Fibra och IP-Only.

Vi storsatsar också i Norrland. Det sker både genom en kraftig uppgradering av hela norrlandsnätet, men också genom etablering i Umeå. Bahnhof har köpt en rymlig lokal i centrala staden som vi bygger om till teknikcenter och kontor, och nyanställt ett stort antal duktiga medarbetare som alla växer med ”Bahnhofmodellen”. Det är en filosofi som bygger på eget ansvar och uppmuntrar till kreativt tänkande, och passar perfekt i universitetsstaden Umeå.

Privatmarknad

Totalt har Bahnhof 307 959 privatkunder den sista september 2018. Trenden är en fortsatt stark tillväxt i traditionella öppna nät. Men det kompletteras nu med att Bahnhof gör inbrytningar i nät som även erbjuder parallell infrastruktur genom svartfiber (det vill säga passiv infrastruktur).

En växande tjänst för privatpersoner är 10 000 Mbit (även kallat 10 Gbit/s) till villaägare och bostadsrättsföreningar. Bahnhofs tjänst kostar i stort sett hälften av vad konkurrenter tar betalt i kundledet, på köpet är vi tio gånger snabbare.

Det som från början bara fanns att tillgå i den infrastruktur som utgår från traditionella telestationer, har nu gradvis utökats till att även omfatta ett växande urval av lokala stadsnät. Här driver Bahnhof på med målet att bygga en öppen och konkurrensutsatt modell som tillåter snabbare teknikutveckling och innovationer.

På utrustningssidan kommer Bahnhof under det fjärde kvartalet lansera en ny teknik för privatpersoner som vi själva tagit initiativ till. I praktiken har vi skapat en ny produktlinje i nära samarbete med ett av världens största företag och aktivt deltagit i hela processen – från ritbordet till färdig produkt.

Den nya utrustningen är skräddarsydd för att klara Bahnhofs minimikrav på 10 000 Mbit/s till privatpersoner. Kortfattat är det en router som matas med 10 Gbit/s optisk fiber (ingår i vår tjänst till villaägare och bostadsrätter) och som sedan omvandlas till 10 Gbit/s elektrisk signal för nätverk med till exempel Cat 6. Routern fungerar samtidigt som kraftfull WiFi hub för trådlöst nätverk.

Satsningar på kundtjänst

Vi fortsätter satsa på att kraftfullt förbättra vår service. En del i detta är såklart en omfattande automatisering av hela ärendehanteringen. Syftet är att kunna ge riktigt vass, kompetent och personlig service där det behövs, och med all kraft bygga bort sådana uppgifter som kan automatiseras.

Vi har under några månader befunnit oss i en övergångsfas där nya automatiserade lösningar ännu inte är på plats. Vi räknar med att fullt ut kunna driftsätta dessa under det fjärde kvartalet, med rejält förbättrad service som följd.

Elementica – framtidens datacenter!

Bolaget Elementica Data Center Construction AB (publ) är ett publikt men ännu onoterat bolag som ägs till 72,73% av Bahnhof AB och till 27,27% av omkring 1 500 övriga ägare.

Aktuell status, oktober 2018:

Nu har vi tecknat avtal om att förvärva fastigheten för att uppföra datahallen Elementica.

Det ska utan omsvep sägas att bolagets ursprungliga planer har tagit orimligt lång tid. Bakgrunden är både en segsliten byråkrati, och att så många olika parter måste enas om placering och villkor för central infrastruktur.

Vi har respekt för att många aktieägare är otåliga och vill veta vad som händer, men det är först nu proppen äntligen har lossnat. Fredagen den 19 oktober 2018 tecknade vi avtal med Stockholms Stad om förvärv av fastigheten.

Det innebär att vi nu kan gå in i en helt ny aktiv fas, och under det fjärde kvartalet påbörja rivningen av den befintliga byggnaden. Vi har bygg- och rivningslov sedan tidigare.

Anläggningen kommer byggas som en högdensitetshall (extrem effekt för servrar och molntjänster), där olika ”celler” i anläggningen kommer kunna hyras eller köpas i modulform.

Det här är på flera sätt ett helt unikt projekt. Det är inte bara världens i särklass mest gröna datahall. Den utgör också stommen för en helt ny generation av datahallar, och vi siktar på de företag som kräver mycket stora beräkningskluster.

Det finns ett uppdämt intresse från flera internationella aktörer och kunder, varav några asiatiska bolag men också flera stora svenska bolag (samt offentliga institutioner). Genom att bygga anläggningen i modulform kommer vi kunna ta tillvara såväl små- som stora intressenters behov med skräddarsydda lösningar.

Styrelsens bedömning är att finansiering kan ske genom en nyemission som sker med företrädesrätt, samt genom ett antal riktade erbjudanden till större relevanta intressenter och kunder. Företrädesrätten kommer att bygga på förhållandet ett till tio, innebärande att innehav av en aktie kommer ge rätt att köpa tio nya aktier i Elementica före övriga intressenter.

Elementica kommer att börsnoteras för publik handel under våren 2019, det vill säga under det andra kvartalet 2019.

Äntligen!

Jag är väldigt glad över att till sist kunna lätta lite på dimman om Bahnhofs dotterbolag ”Elementica”. Om inget avgörande, och totalt oförutsett händer, kommer vi att kunna sätta spaden i backen före jul.

Den 19 oktober undertecknade jag ett avtal som innebär att Elementica förvärvar fastigheten ”Starkströmmen” i Stockholms innerstad. Därmed går startskottet för det som kommer att förändra synen på datacenter i positiv mening.

Allt detta kommer dessutom att ske på en helt unik plats!

Varför är det geografiska läget så viktigt? En ledtråd (i dubbel bemärkelse) hittar man i Lantmäteriets förteckning över fastighetsbeteckningarna i området: ”Jordledningen”, ”Luftledningen”, ”Växelströmmen”, ”Transformatorn”, ”Dynamon”, ”Magnetspolen”

– och sist men inte minst ”Starkströmmen”.

Namnmystiken är lätt att genomskåda. Det här är nämligen den plats som är själva hjärtat i huvudstadens infrastruktur. Det finns ingen annan plats i Norden som är bättre lämpad för ett stort datacenter än fastigheten ”Starkströmmen” - med närheten till en storskalig eldistribution, stor mängd svartfiber från flera aktörer, en miljövänlig elproduktion från det nya biovärmeverket och huvudstammen för fjärrvärmenätet (med färdigt distributionsnät till hundratusentals stockholmare).

I ett inledande skede river vi fastigheten, för att sedan under nästa år påbörja konstruktionen av det som måste betecknas som världens modernaste och miljövänligaste datacenter.

Vi vill förstås att så många som möjligt ska kunna ta del av den här revolutionen, och därför börsnoterar vi dotterbolaget Elementica under våren.

Det är knappast en slump att vi storsatsar på datacenter och tung infrastruktur. Hörnstenen i Bahnhof verksamhet handlar om att förena datahallar med nät. Vi gör det på ett sätt som förstärker de olika delarnas fördelar.

Det senaste året har vi jobbat med det vi kallar ”Big City”, som i korthet går ut på att kombinera mycket hög näthastighet med de driftsäkra molntjänster vi erbjuder i våra datahallar. Man kan likna det med att vi flyttar ut datahallarna och rackskåpen på stan, tjänsterna hamnar närmare våra kunder genom blixtsnabba nätförbindelser.

Vi satsar också på att förstärka vårt fibernät på betydligt mer finmaskig nivå. Just nu bygger vi ut våra tekniknoder runt om i Sverige, och i lokala stadsnät, för att kunna erbjuda helt nya hastigheter även via passiv infrastruktur.

I början av 2018 var Bahnhof den första större operatör som erbjöd 10 000 Mbit/s även till privatpersoner. Nu under det fjärde kvartalet sker en betydligt mer storskalig utrullning av tjänsten än tidigare, till villaägare och bostadsrätter.

Jag använder ännu måttet 10 000 Mbit/s när jag berättar om vår tjänst, eftersom många inte ens förstår den svindlande hastigheten av 10 gigabit per sekund (och blandar ihop den med 10 megabit per sekund).

Jag ser gärna att flera av våra partners i stadsnäten är med om den här tekniska revolutionen, och alltså satsar på att bygga nät för hastigheter som är världsledande. Det betyder i sin tur att de även måste erbjuda passiv infrastruktur, vid sidan av de tjänster man har idag i det som kallas aktiva nät. Skillnaden är kortfattat att i aktiva nät står stadsnäten för utrustningen, medan i passiva nät är det Bahnhof som själv tänder upp fibern.

Jag vill ogärna låta som att jag räknar upp ett kartotek av revolutionerande tjänster. Men det går ändå inte att undvika att nämna det som nu sker på spektrumbandet 3,5 GHz som är avsett för bland annat 5G-nätet.

Bahnhof håller nämligen nu på att installera basstationer på flera orter. Först ut är Stockholm, därefter Linköping och Malmö. Avsikten är att på frekvensbandet 3,5 GHz sätta upp skarpa tjänster under det första kvartalet nästa år. Det är såklart ingen yttäckande stor operation från början, men den syftar nu till att ge ”proof of concept”.

Den underliggande idén är att bättre utnyttja spektrumbandet genom så kallad virtualisering. Det innebär att man använder ett gemensamt öppet system för att tilldela resurser exakt när de behövs.

Det här är rakt motsatt tänkesätt mot hur spektrumbandet är fördelat idag – som ett slags jättelik silo i ett slutet ekosystem, som hämmar konkurrensen.

Jag kallar vår alternativa modell för ”Öppet Spektrum”. De som vill delta i teknisk utveckling och testa kan anmäla sig här www.openspectrum.se

Det finns förstås ett antal andra områden, affärsutveckling och tjänster, som jag här inte ska trötta läsare (och nyfikna konkurrenter) med. Men alla har de gemensamt att de kullkastar rådande modeller, och erbjuder helt nya sätt för kommunikation. Man behöver dock inte vara raketforskare för att lista ut att de bygger på kraftfulla beräkningskluster, och mjukvarustyrd datakommunikation.

Om man ska vara lite kryptisk bygger vår filosofi just nu på att förena människan med maskinen. För att citera en 50 år gammal science-fiction roman av amerikanen Philip K. Dick ”Do Androids Dream of Electric Sheep?” Jag vet ännu inte. Men jag vet att Elementica på många sätt blir centralt i The Matrix...

Täby, 2018-10-19

Jon Karlung, verkställande direktör

Kassaflöde och finansiell situation

Kassaflödet för det tredje kvartalet 2018 är positivt med plus 35,6 Mkr (-0,5 Mkr för samma period år 2017). Den sista september 2018 är likvida medel i Bahnhof 265,0 Mkr (184,7 Mkr år 2017).

Finansiella skulder uppgår till totalt 6,5 Mkr (1,2 Mkr) som avser finansiell leasing (fordon samt viss central nätutrustning).

Investeringar under 2018
Bahnhof har under det tredje kvartalet investerat 15,3 Mkr (3,6 Mkr). Investeringarna avser tekniska investeringar i datahallar och nättjänster. Investeringarna under kvartalet är genomförda med egna medel från den löpande verksamheten.

Immateriella anläggningstillgångar
Den sista september 2018 är immateriella anläggningstillgångar 62,5 Mkr varav 45,7 Mkr goodwill (61,0 Mkr varav 52,6 Mkr goodwill). Bahnhof har en konservativ syn på immateriella tillgångar, vilket innebär att vi gör löpande avskrivningar.

Koncern och redovisningsprinciper
Bahnhof tillämpar årsredovisningslagen och Bokföringsnämndens allmänna råd BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning (K3). Moderbolag i Bahnhofkoncernen är Bahnhof AB (publ) med organisationsnummer 556519–9493 och säte i Stockholm.

Bahnhof AB (publ) har två svenska dotterbolag vilka är Tyfon Svenska AB (556544–4808) samt Elementica Data Center Construction AB (556715-9495). Bahnhof AB har även ett portugisiskt dotterbolag Bahnhof Unipessoal LDA (PT 509519636). Dessutom finns det ett norskt dotterbolag, Bahnhof AS (986 108 351). Alla bolag är helägda dotterbolag förutom Elementica som ägs till 72,73% av Bahnhof AB.

Utdelning
Bahnhof eftersträvar att erbjuda långsiktiga och stabila utdelningar. Bolaget har också lämnat utdelning varje år sedan introduktionen år 2007 på Aktietorget (handelsplatsen drivs idag under namnet Spotlight Stockmarket). Vi eftersträvar en stabil årlig utdelning på mellan 25 och 50 % av resultatet efter skatt. Avsikten är att lagom balansera bolagets finansiella handlingsutrymme med en hög utdelning. Nästa avstämningsdag för utdelning infaller under maj 2019.

För fullständig rapport, se PDF på Spotlight Stockmarket eller Bahnhofs hemsida.