Nyemission i Bahnhofs dotterbolag Elementica

Bahnhof genomför en nyemission i dotterbolaget Elementica, i enlighet med vad tidigare meddelats i delårsrapporten för tredje kvartalet.

Syftet med emissionen är att skapa förutsättningar för uppförandet av en 21 MW serverhall i centrala Stockholm.

– En fullt utbyggd och slutsåld anläggning har ett uppskattat marknadsvärde på drygt 3 miljarder svenska kronor, säger Jon Karlung, vd.

Den stora skillnaden mellan Elementica och vanliga serverhallar är värmeåtervinningen. I stället för att vädra ut överskottsvärmen i den kalla ytterluften, kommer energin att säljas i form av fjärrvärme och användas till att värma upp tiotusentals stockholmares bostäder.

– Vi tillämpar principerna med värmeåtervinningen redan i våra befintliga serverhallar, men i en anläggning av Elementicas storlek blir det möjligt att hålla extremt låga elpriser för kunderna. Det tror vi är högintressant för de internationella IT-jättar som ständigt ökar sitt behov av serverkraft, säger Jon Karlung.

Memorandum samt möjlighet till teckning av aktier i Elementica Data Center Construction AB finns på  elementica.se  under tidsperioden 4-30 november 2015.

Presskontakt: Jon Karlung, vd

e-post: jon.karlung@bahnhof.net

Jon Jordås, kommunikationschef

e-post: jon.jordas@bahnhof.net

Bahnhof är en svensk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Lund, Borlänge, Lissabon och Kiev.

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) samt co-location i serverhallar.

Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris. Bahnhof AB är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.

Om oss

Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till privatpersoner och företag, samt är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location i serverhallar. Vid grundandet 1994 var Bahnhof den första fristående ISP:n (Internet Service Provider) i Sverige. Bahnhofs erkänt kraftfulla stamnät ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, London och Paris.