SVT-stopp nu för företag

I dag lanserar Bahnhof ett effektivt sätt för företag att slippa tv-licensen.
TV Stopper Business blockerar effektivt hela företagets åtkomst till nätsända public service-program.

I januari gjorde Bahnhof det möjligt för alla privatkunder att blockera tillgången till SVT:s programutbud på nätet. På privatsidan bestrider fortfarande Radiotjänst systemets giltighet. På företagsmarknaden är digital plombering ett giltigt sätt att slippa dyra licenskostnader.

Enligt paragraf fem i ”Lagen om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst”, (SFS 1989:41) behöver företag, till skillnad från privatpersoner, inte betala tv-licens om alla tv-mottagare (inklusive, enligt Radiotjänsts nuvarande definition, datorer, surfplattor och telefoner) är plomberade. Sådan plombering kan göras på elektronisk väg.

– All trafik till det licenspliktiga materialet stoppas centralt hos oss. Det innebär att det inte går att nå SVT:s programutbud via någon utrustning som är ansluten till företagsnätet, säger Thomas Akervall, affärsutvecklingschef på Bahnhof.

När tjänsten, som är helt kostnadsfri, tecknas träder den elektroniska plomberingen i kraft, och ett intyg skickas ut till kunden. I intyget bekräftar Bahnhof att plomberingen aktiverats, och från vilket datum.

– Kunden måste tills vidare också ladda ned och fylla i Radiotjänsts eget intyg. Men vi har goda förhoppningar om att det så småningom ska räcka med det intyg vi skickar ut.

Någon annan trafikfiltrering sker inte.

– Det här handlar inte om trafikövervakning i ordets vanliga bemärkelse, och vi gör ingen filtrering på paketnivå. Den enda förändringen är att anrop från företagets adressrymd till de blockerade ip-adresserna dirigeras om till en informationssida. I lagens mening, och enligt Radiotjänsts egen tolkning, är det en tillräcklig åtgärd för att motsvara den fysiska plombering som var vanlig förr i tiden, säger Thomas Akervall.

Presskontakt: Jon Karlung, vd, tel: 076-111 01 60, e-post: jon.karlung@bahnhof.net.

Bahnhof är en nordisk internetoperatör med kontor och driftanläggningar i Stockholm, Uppsala, Borlänge, Hedemora, Lund, Malmö, Göteborg, Ponta Delgada och Kiev.

Företaget grundades 1994 och var då Sveriges första fristående ISP (Internet Service Provider). Bahnhof erbjuder internet- och telefonitjänster till företag och är en ledande aktör inom hosting (serverdrift med totalansvar) och co-location. Bahnhof erbjuder även bredbandsuppkopplingar och webbhotelltjänster. Bahnhof riktar sig till företag samt privatkunder i stadsnät och i bostadsfastigheter i Norden – ett område där Bahnhof i dag är marknadsledande.

Bahnhof ansluter direkt till de största europeiska internetknutpunkterna i Amsterdam, Frankfurt, London och Paris.

Bahnhof är ett publikt bolag och är noterat på Aktietorget.